Vše o Železném Brodě

Riegrovka?

Počet příspěvků: 6 zobrazené: 1 - 6

Předmět: Riegrovka?

Dobrý den všem.

Chtěla bych reagovat na příspěvek pana Zahradníka, ve kterém je vysloven názor, že úsek cyklostezky Greenway Jizera mezi Líšným a Železným Brodem není potřeba a že ani veřejnost o něj nemá údajně zájem. 
Já se tedy rozhodně hlásím k těm, kdo o bezpečné provedení cyklostezky v tomto úseku velmi stojí. 
V současné době když se jako cyklista chcete dostat na cyklostezku do Líšného, máte 3 možnosti:
1) Objet to po silnici přes Vrát  (a za celou cestu řeku vůbec nevidět, navíc cesta je díky velkému převýšení náročná a třeba pro rodiny s dětmi nebo méně trénované cyklisty tím pádem nevhodná)
2) Jet po bahnitých lesních cestách nahoru-dolů po levém břehu Jizery (pro netrénované a pro děti nevhodné a i nebezpečné)
3) risknout úsek Brod - Líšný mezi auty a kamiony po silnici (což je přímo životu nebezpečné)

Navíc - nyní probíhá petice občanů Dvírek za bezpečnější přístup pěšky k jejich domovu. 
Myslím, že by se právě  tyto 2 věci (cyklostezka + chodník pro pěší) vybudováním úseku Brod - Líšný mohly vyřešit.

Na Greenway Jizera jsem slyšela zatím víc odsudků, než pochval. Podle mě je to spíše českou pesimistickou národní povahou. 
Jako aktivní cyklista mám projeté mnohé cyklostezky u nás i v zahraničí a podle mě je právě Greenway Jizera v úseku Líšný - Turnov mimořádně krásná a malebná. Opravdu výjimečně: V tak krátkém úseku vidíte krásnou krajinu Českého ráje, Pantheon a Hrubý Rohozec, Boučkův a Dlaskův statek a další lidovou architekturu na Malé Skále, v Loužku a v Rakousích, skály po obou stranách údolí, ovečky a koně pasoucí se na pojizerských loukách. A krásnou řeku, samozřejmě.
Věřím, že po dokončení úseku Brod - Líšný získají Broďáci lepší propojení s Českým rájem a že to do Brodu přivede turisty a cyklisty, kteří nyní musejí skončit v Líšném.

Na cyklostezku Riegrovkou se také velmi těším, ale tam budou zřejmě náklady enormně vysoké a předpokládám, že uplyne v Jizeře ještě hodně vody, než se toto podaří uskutečnit. 


Předmět: Re: Riegrovka?

Dobry den, ja jsem zde sve  poznamky ke Greenway psal vicekrat , treba tady http://www.zeleznybrod.cz/cz/diskuse/vse-zeleznem-brode/?pId=745 mimo jine jsem se snazil prave upozornit, ze nakreslena trasa cyklostezky  po levem brehu  Jizery zcela ignoruje pozadavek obyvatel Dvirek na rozumne spojeni s Brodem. Obecne mi ale prijde zajem verejnosti o tuto stavbu, ktera bude stat nekolik desitek milionu Kc, opravdu maly. Kamenna https://picasaweb.google.com/kzahrad/Lisny20140309#5988821079981489122 misty pro zmenu blativa stezka, ktera bude po velkou cast roku kluzka - nebude o moc bezpecnejsi, nez obezretna jizda po suchem asfaltu na hlavni silnici. Pokud je nekde silnice R10 opravdu velmi nebezpecna, uzka (s nemoznosti uhnout nakladaku ale i osobnimu autu)  pro cyklisty a pesaky,  je to prave  v useku namesti v Brode - Dvirka. Stejne nectnosti (nebezpecnost pri neopatrnem pohybu, nakladnost stavby,  poniceni malebnych brehovych porostu atd. ) bude mit samozrejme i cyklostezka na Riegrovce. Jeji  dopravni vyznam mi ale prijde natolik nesporny, ba prulomovy pro cyklisticke moznosti tohoto kraje - ze stoji za to o takovou stezku usilovat. EU nebude vecne vkladat penize do takovychto veci a  tak si myslim, ze by se  sily a patricny lobbying pojizerskych mest mohly  soustredit predevsim  zde :)  Usek namesti v Brode - Dvirka nijak nezpochybnuji -  ten by se mel urcite resit uplne prednostne. Tam mohou byt prekazkou postoje majitelu pozemku, vlastni stavebni naklady by byly asi jen nevelke

Předmět: Riegrovka?

Původně jsem na toto téma žádný příspěvek přidat nechtěl, ale vaše argumentace je pro mě natolik "z Marsu", že mi to nedá:

1) Jestliže je úsek z Líšného do Železného Brodu, kde se dnes motají cyklisté mezi kamiony, zbytečný, a úsek z Podspálova do Semil je nutný, pak vidíte celou záležitost značně neracionálně. Z Brodu do Semil se dá již dnes dojet po silnicích, které nejsou zatíženy nákladní dopravou, a navíc je stezka značena (č. 4170). Z Líšného Do Brodu by cyklisté museli jet přes Koberovy ("ale když už je to delší, tak alespoň členitějším terénem").

2) Úsek z Podspálova řeší město Semily - http://www.semily.cz/cz/obcan/rozvoj-mesta/cyklostezky/

3) Zbytky chodníků mezi železniční tratí a Jizerou z Podspálova do Semil jsou zbytky po rekonstrukci tunelů a dostavbách galerií v sedmdesátých letech. Do strážních domků chodili železničáři po kolejích, proto jsou v tunelech výklenky. Turisté se po tomto břehu Jizery nikdy nepohybovali, žlutá turistická vede "horem" přes Pelechov a Proseč.

4) Koncepce Greenway Jizera je poměrně jasná - vedení cyklostezky podél Jizery s co nejmenšími sklony tak, aby ji užívali turisté typu rodiny s dětmi. Naše společnost však není natolik bohatá (resp. do cyklostezek prostě nechtějí investovat tolik), aby byly celé úseky budovány s novým asfaltovým povrchem. Nic nebrání tomu, aby se to v budoucnosti nezměnilo.

5) Jak ke konkrétnímu řešení přistoupí Semily pro úsek z Podspálova do Semil, se musíte ptát tam. Diskutovat na tomto webu je zbytečné, ten asi příslušní zástupci Semil nečtou.

Předmět: Re: Riegrovka?

Dobry den,  upresnim,  nikde jsem nepsal ze po levem brehu vedla nekdy "turisticka" stezka. Jsou tam ve skalach zaseky po provizorni  ceste, pouzivane pri stavbe  zeleznice roku 1858, mozna  tam jakasi cesta byla i pred tim to nevim. A neni to na "Marsu" nybrz prirodne asi nejpozoruhodnejsi misto cca 3.5  km od Brodu :)  Samozrejme ze se to da objet po kvalitnich silnicich pres kopec, proc ale potom cely ten humbuk s  "Greenway"?   Co se useku pod Brodem tyce,  zopakuji konkretni dotaz: jak ma  presne  vypadat a kolik bude stat ten zhruba 200 m usek naproti elektrarne ve Dvirkach? Z toho planu vypracovaneho Pudisem takoveto "detaily" naprosto nejsou zrejme

Předmět: Riegrovka?

Dobry den, udelal jsem  si dnes opet  pri nedelni prochazce par snimku na tema "Greenway Jizera" &  Riegrovka. Na rozdil od useku Lisny - Brod,  kde je sice hotovy projekt ale stavba  toho useku je, zda se velmi nejista (velike naklady na tu stavbu, komplikace s vykupem  pozemku  versus nevelky zajem verejnost  a vlastne asi i nevelka potreba  takove stavby)  tak u Riegrovky mi prijde opravdu nesporne, ze tam nejaka stezka pro cyklisty zapotrebi je. Uz z duvodu zakazu vedeni  kol po stavajici  Reigrove stezce (!)  Otazkou pouze jest, a tohleto  by se melo rozhodne resit s dostatecnym predstihem pred jakymkoliv zadavanim detailniho projektu (ktery jen v useku Lisny Brod stal milion Kc)  jak ma ta cyklostezka byt koncipovana. Zda velmi skromne - ci  naopak velkoryse. Zda to ma byt jen nova  uzka pesinka (hlavne asi postavena  po leve strane reky) pro  vedeni kola v celkove cene  par milionu Kc, ci naopak zda to ma byt  velkolepa stavba  s  mnoha mosty a estakadami na celem  tom kritickem, skalnatem  cca 1.5 km dlouhem useku v cene  nekolik set milionu Kc . Pripadne tedy  neco "mezi" tedy nevyrovnana stavba typu Greenway Dolanky - Mala Skala. S  nekolika velkorysymi, drahymi konstrukcemi (mosty) a jinak dost odbytym, levnym provedenim zbytku  trasy... Teprve totiz s jasnou koncepci, o jak nakladnou stavbu ma jit -  ma smysl zadavat detailni  projekt.  Ma nekdo (i z lokalnich politiku prosazujicich tu stavbu) takovouto jasnou koncepci?  Takovou koncepci   nemuze  urcovat   renomovana firma typu  Pudis (co zvitezila s nejnizsi nabidkou ceny projektu) ale musi o ni predem  rozhodnout zastupitelstva mest Semily a Brod, plus predstavitele dalsich zainteresovanych subjektu. Samozrejme az pote, co nekdo kvalifikovany (treba i z  te firmy Pudis)  celou tu trasu opravdu projde/proleze/prebrodi  a je schopen dat kvalifikovany odhad, kolik by stala vystavba takove trasy at jiz minimalisticke ci velikasske koncepce.  Kolik by stal most (at jiz "velkolepy"  jako v Krizkach nebo  drevena lavka zivotnosti "do nejblizsi 50 ti lete vody)  kolik by stala (misty zrejme nezbytna)  estakada skalnatym nepruchodnym terenem (at jiz ve variante pro sesednuti z kola pripadne ve variante velkoryse pro skutecnou jizdu v obou smerech zaroven) atd.  Prikladam tedy par fotografii (ted v obdobi bez vegetace je aspon neco z  obtizi stavby takove stezky videt, jdeme li po Riegrove stezce, po olisteni stromu neni videt jiz skoro nic)  ilustrujicich  obtize takove stavby. Viz treba tohle misto pod tunylkem Riegrovy stezky: dokonce i pesinku postavit v takovemto terenu  (pravy breh zde vubec nepripada  v uvahu) bude narocne https://picasaweb.google.com/hzahrad/Riegrovka20140323#5994039519559859826 . NNastesti takoveto mista na levem brehu neprevladaji,  naopak je tam leckde tesne nad vodou pomerne  dobre pruchodna zidka,  pochazejici  jeste z dob stavby resp. rekonstrukce tamni zeleznice https://picasaweb.google.com/hzahrad/Riegrovka20140323#5994039559898020322  navic jsou na levem brehu skryty v lese pomerne rozsahle zbytky davne cesty https://picasaweb.google.com/hzahrad/Riegrovka20140323#5994038129178837106  jeste asi z dob pred stavbou zeleznice. Kdy vedla cesta zrejme  po levem brehu reky (ktery byl, pres nektere dnes  temer nepruchodne skalnate useky prece jen asi  mnohem vhodnejsi   na vedeni takove stezky).  Velke casti te davne stezky ovsem  pohltilo vlastni teleso zeleznice.  Kdyz uz  to skalnate koryto Jizery na Riegrovce  ani nahodou neodpovida (kdyby odpovidalo, byly by uz Semily  a Brod nejspis jedno mesto, tak jako Sedlec - Prcice :)  sloganum, kterymi  "Greenway" byva   na verejnosti presentovana.... http://turnovskovakci.cz/view.php?cisloclanku=2013040027       Řeky v minulosti byly základní spojovací komunikací, jsem rád, že se k tomu částečně vracíme   

Předmět: Riegrovka?

Dobry den, pokracuji v diskusi, ktera byla vedena na vlakne "Cekarna na vlakovem nadrazi" pod novou, adekvatnejsi hlavickou :) 100 milionu na cyklostezku zpristupnujici tuhletu  partii a vytvarejici "promenadni spojnici mezi Brodem a Semily" - je to  hodne nebo malo? Mame  prece dost prikladu, kdy pro renovaci pozoruhodne historicke stavby  apod. byla cerpana dotace podobne velikosti.  A uvazime li  ten  fakt, ze 2/3 delky vsech tunelu 150 km dlouhe zelezne drahy Liberec - Pardubice lezi na 1.5 km dlouhem useku Riegrovky  - nemelo by to  vest k udivu, ze tahleta cast "Greenway" by byla proste  nakladnejsi, nez jinde. Jde o to, predbezne odhadnout moznosti  a naklady jednotlivych polozek (mosty, platby za preruseni provozu zeleznice v dobe stavby atd.)  nez se sestavi presne zadani "renomovane firme"  podrobneho projektu  takove trasy. Takovahle obecna rozvaha pro Riegrovku by  musela tedy obsahovat m.j.  predbeznou  informaci  1) o  cene typickeho mostu (koryto je tam uzke, cili mosty by byly podstatne  levnejsi, nez pod Malou Skalou) 2) o  cene 100 m kamenne ci betonove zdi (gabiony  by tam nejspis odnesla velka voda?) atd. 3) Samozrejme, jsou li pozadavky vlastniku  - at jiz CD  nebo soukromych majitelu pozemku - prilis omezujici muze byt jedine racionalni rozhodnuti nestavet tam nic. Ani tedy Greenway. 
A jeste jedna  poznamka/ navrh.  EU "nema bezednou kapsu" ale v nekterych oblastech (to tak vypada, ze)  ji stale bezednou ma  :) Konkretne, kdyz jde  o "energiewende", "protipovodnove stavby"  ci obecneji  o "ekologii". Jinak by prece nemel zadnou sanci  (po predchozim odmitnuti jinde)  projekt  geotermalni elektrarny za miliardu. (Jejiz provoz bude ekonomicky jen s dotovanou 
cenou za elektrinu.) Jinak by se tezko  nasla  miliarda v rozpoctu Povodi na "protipovodnovy" tunel pod prehradou v Jablonci apod.  Proste, penize na "ekologii" (plus - dodejme -  na statni dopravni infrastrukturu; je treba si uvedomit, ze odmitnuti stavby R35 bylo i odmitnutim  statem nabizenych miliard pro navazne dpravni stavby) jsou dnes asi jedinymi vetsimi penezmi, ktere je  EU do rozvoje naseho regionu  ochotna napumpovat. A tak je myslim vhodne uvazovat o projektech, ktere by se do takoveto  "kolonky"  vesly  a ktere by navic vedly k vybudovani  neceho opravdu uzitecneho  a prospesneho  - pro cely  region. Kdyz je mozno dat miliardu na protipovodnovou (spis asi ale jen nalezite zhodnocujici ty pozemky z pohledu pojistoven)  ochranu potoka  v Jablonci  pod prehradou -  tak by nasobnou castku prece zaslouzila i podstatne vyznacnejsi - i co se celkove hodnoty  ohrozenych  majetku v jejim povodi tyce - reka Jizera :)  A zde se vracim k tematu Riegrovka. Doufam, ze navrhem nize nevzbudim prilisnou nevoli  milovniku a dobrych znalcu te partie - k nimz se tez pocitam. Nenavrhuji  to uzemi  znicit -  chtel bych naopak, aby se vratilo k atraktivnosti, kterou melo pred 100 lety, nez jej vysusila spalovska elektrarna a nez tamni malebna skaliska zarostl fadni les.)   V celem povodi horni Jizery je velmi malo vhodnych mist pro postaveni polderu/prehrady. Prilis huste osidleni, komunikace temer vsude vedouci podel reky, atd. Vyjimkou je prave Riegrovka. (Pominme ted davny, megalomansky projekt ohromne prehrady ve Vilemove za 50 - 100 miliard Kc, ktery stale jeste mozna preziva  v suplicich prislusnych ministerstev.)  Co takhle zauvazovat o stavbe polderu/male prehrady  prave v prostoru Riegrovky?  S hrazi nekde na urovni posledniho tunelu od Semil ?  https://picasaweb.google.com/kzahrad/ChodleduJizera#5864922916266086082 Bylo by to  misto na koupani, jake by  v regionu nemelo konkurenci.  Udelalo by to radost vodakum (obcasnym zlepsovanim prutoku pod  prehradou. Vzhledem ke skalnatemu/kamenitemu terenu by bylo atraktivni (ba atraktivnejsi, nez dnes) i sezonne  obnazovane dno toho polderu/prehrady behem rocnich obdobi zima/casne jaro cili ani obdivovatele tamnich pereji  (ktere stejne po vetsinu roku  z duvodu huste vegetace a vysuseni koryta elektrarnou na Spalove nejsou videt) by o nic neprisli.  Moc vody by  to tam sice  nezadrzelo ale u "stolete" vody casto rozhoduje  - o velikosti skod: zda budou obrovske, ci jenom primerene - par desitek centimetru (urovne hladiny) po dobu kulminace (trvajici treba jen necelou hodinu). No a na "uriznuti vrcholu" takove povodnove vlny by stacil i pomerne nevelky polder. (Plus pripadne dalsi podobne stavby i v dalsich castech povodi.) Pozn: Tento text pokracuje  formou kratkych   komentaru  pod obrazky uvedeneho mapoveho odkazu 
Počet příspěvků: 6 zobrazené: 1 - 6