Dobry den, muzeme mit na vedeni tras te "Greenway" ruzne nazory - ale podstatny je spis ten fakt, ze to ve skutecnosti skoro nikoho nezajima. (Nebo to aspon nedava verejne najevo :) Tak proc do toho vrazet nejake verejne penize. Mimochodem, investice do cyklisticke infrastruktury v Brode a okoli cinily v poslednich 80 letech (od posledni investice, kterou byla stavba strategicky dulezite - zvlast v tom obdobi kolem Mnichova - nahradni silnice z Brodu smerem k Vysokemu pres Podspalov v roce 1938) nula Kc (Nepocitam jeden ci dva stojany na kolo a nepocitam objednavku te studie Pudisu :)
Vše o Železném Brodě
Železný Brod - město pro byznys ?
Předmět: Re: Železný Brod - město pro byznys ?
Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?
Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?
Tak jen tiše čekám, zda někdo odpovědný z Městského úřadu sem nenapíše pár řádek o tom, jaký je aktuální stav přípravy a jednání ohledně úseku Líšný - Brod na Greenway..... To jsem nenapravitelný idealista, že..... Na městských webovkách v odkazu ROZVOJ MĚSTA je ohledně Greenway poslední informace z února 2017, tedy rok stará.... ostatně jako jako skoro všechny "aktuální" informace tam... Podle toho taky ten náš rozvoj města vypadá, smutný úsměv ve mně vyvolávají dokonce dva odkazy tamtéž, a to Rekonstrukce knihovny a Nová knihovna... (??)
Pane Mgr. Martine Řeháku, vedoucí Odboru pro regionální rozvoj, nebyl byste ochoten ohledně greenway a ostatních věcí ve městě sem na DF něco aktuálního napsat? A nebo aspoň trochu odkaz ROZVOJ MĚSTA na oficiálních webových stránkách města (!!) trošku aktualizovat? (Posílám mu toto pro jistotu i mailem, třeba se to k panu Řehákovi zatím nedoneslo, že tady o rozvoji města, který má na starost, diskutujeme a máme zájem o informace).
Tato otázka je bohužel asi jen řečnická, mám(e) své zkušenosti, že... Tak jsem na Facebooku našla stránky Greenway Jizera a požádala je o aktuální informace, jak to s úsekem Líšný-Brod vypadá. Jestli mi odpovědí, jejich odpověď sem zkopíruji, ať zájemci o dění ve městě a o směřování města aspoň trošku ví(me), zda a co se chystá.....
Ach jo....je tenhle způsob (ne)komunikace s občany vlastního města v 21. století možný??
Vážení přátelé - ano.
Alena Kortanová
Předmět: Re: Železný Brod - město pro byznys ?
Dobry den, kdyz si date "Greenway Jizera" do vyhledavace moc novinek tam nenajdete, posledni jsou cca 2 roky stare https://krkonossky.denik.cz/zpravy_region/cyklostezka-greenway-jizera-se-zasekla-intenzivne-jednaji-2016048.html mozna ten projekt stale jeste zije nekde pod Turnovem. Ona ta idea "cyklisticke stezky vedouci tesne vedle reky" byla v nasem regionu od zacatku pochybna, viz prave ty useky na Riegrovce ale i pod Brodem. Fascinujici je cteni o stavbe zeleznice nasim krajem - severojizni nemecke drahy - kolem let 1856 - 59. Kdyz to trochu zjednodusim, tak hlavni inzenyr te trasy vyrazil tehda, nekdy v lete roku 1856, v doprovodu nekolika vyznacnych spolupracovniku, geodetu, starostu mest a vesnic a dalsich potentatu ci jejich zastupcu (barona Liebiega napr.) pesky, pripadne kocary z Pardubic do Turnova. Pruchod cele te trasy - venovane detailnejsimu rozhodnuti o presnem vedeni cele trasy - trval vic jak mesic (mozna dva) a cestou byli postupne pribirani starostove mest a vesnic a dalsi zodpovedne osoby, jejichz ukolem bylo zprostredovavat mistni odkupy pozemku apod. Za 2 mesice bylo takto vedeni cele trasy zeleznice vicemene "na pochodu" odsouhlaseno a dalsi 2 roky trvala stavba cele te 100 km zeleznice (Bylo to ovsem pak velmi masivni nasazeni tisicu pracovniku vcetne najatych stavitelu tunelu az z Italie apod.) Bylo by zajimave prenest se v case do te doby a spatrit treba ten den, kdy se zminena komise prodirala obtiznym terenem na Riegrovce (mozna lezli po stranich kolem? tehda tam dole nebyla zadna stezka) a postupne odsouhlasovala tu trasu :) Tohle je dnes zcela nepredstavitelne, ze by napr. starostove Brodu a Semil spolu s vedoucimi uredniky jejich mestskych uradu a zainteresovanymi predstaviteli obcanske obce (predsedove mistnich cyklistickych a okraslovacich spolku plus nahodni zajemci jako Kortanova a Zahradnik atd. :) i s hejtmanem LIbereckeho kraje (abych mu ale nekrivdil, jeho predchudce se uz pred asi 15 lety zucastnil propagacni jizdy na kanoich Mala Skala - Turnov v prospech planovaneho projektu Greenway :) se prodirali Riegrovkou po levem brehu Jizery - kde ta stezka nejspis ma vest - ale treba i naproti elektrarne v Brode. Aby posoudili, jak moc realne a drahe to bude stavet v takovychto mistech :)
Ja osobne bych tedy povazoval za velky pocin, kdyby se Brod promenil v cyklisticky privetivejsi mesto - smerem na Spalov jim jiz 80 let urcite je - aspon v tom useku namesti - Poric - Dvirky. Treba si to nekdy nekdo v Brode da do volebniho programu a pak to dokonce i splni, aspon castecne
Předmět: Re: Železný Brod - město pro byznys ?
Jen jeste drobne doplneni. V seznamu dulezitych instituci a osob, ktere o takove cyklisticke stezce rozhoduji jsem zapomel uvest organy ochrany prirody. Tedy CHKO Cesky raj a Agenturu ochrany prirody a krajiny - ktera spravuje statni prirodni rezervaci na Riegrovce (= v tom zarostlem byvalem stavenisti severojizni nemecke drahy na Riegrovce , mezitim tam narostla zajimava bylinna vegetace, v padlych stromech ziji vzacni brouci a v housti ve skalach nad projizdejicimi vlaky se uhnizdili dravi ptaci :)
Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?
Začnu tím, čím jsem minule končila: Vážení přátelé - ano.
Tak ani po pár dnech, ani po mém mailu panu Mgr. Řehákovi- žádná odpověď, ticho po pěšině, zkráta - NIC.
Nic aspoň vzdáleně se podobajícího odpovědi tady na DF, nic v mailu, nic - žádná změna ani v těchto - oficiálních (!!!) městských (!!!) webovkách v odkazu ROZVOJ MĚSTA - poslední "aktuální" informace o Greenway Jizera je tam víc než rok stará... .
Zkrátka - tady se s občany nebavíme, informace nepodáváme - - - a to ani městské kronikářce... (?!?!)
Starostu a místostarostu jsem už po předchozích zkušenostech ani dotazem neobtěžovala...
Přitom musím říct - toto jsou opravdu jen NĚKTEŘÍ, kteří takto reagují. respektive tedy - NEreagují. Protože v minulých dnech jsem poptávala mailem u jiných městských úředníků nějaké doplňující informace do kroniky - a ty mi byly takřka obratem, ochotně a naprosto profesionálně poslány a poskytnuty.
Takže - ono to jde. Když se ovšem chce.
Raději však tady ty normální, ochotné a profesionální z našeho MÚ nebudu jmenovat, nerada bych jim tak způsobila u vedení a u svých kolegů tzv. medvědí službu....
Tak budu dál informace o Greenway shánět na jiných místech, kde se dá. A až se mi to podaří, překopíruju to sem i pro vás ostatní, které to zajímá.
Které naše město zajímá.....
Jdu tu dnešní pachuť ze zatuchlosti části brodského ďolíku rozdýchat ven na sluníčko.... Ale zas sem brzo napíšu, mám v hlavě ještě jedno důležité brodské téma....
Hezký den
Alena Kortanová
Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?
včera odpoledne mi přišel mail od pana Mgr. Řeháka, tak ho sem, jak jsem slíbila, kopíruji:
RE: Dotaz na aktuální informace ohledně Greenway Jizera
Paní Ing. Aleno Kortanová,
děkuji Vám za upozornění na duplicitu na stránkách města v menu Rozvoj města. Domluvíme se se správce a jednu z položek odstraníme.
Pokud jde o Greenway Jizera, situace je v současné době v patu, který se snažíme vyřešit a najít cestu z této nemilé situace. Ve chvíli, kdy se dobereme něčeho, co bude informací, kterou je možné zveřejnit a která se nezmění a bude jistotou pro další posun projektu, určitě Vás (a nejen Vás budeme informovat). V současné chvíli se jedná o dopisování, dojednávání schůzek apod.
Mohu Vás požádat o informaci, co Vám odepsali z facebookových stránek projektu Greenway Jizera?
Přeji Vám krásné předjaří J
Martin Řehák
děkuji Vám za informace.
Z facebookových stránek Greenway Jizera mi zatím neodpověděli, napíšu znovu, budu to urgovat a pokusím se obeslat s dotazem na informace o aktuální situaci Greenway Jizera i další instituce.
Až zareagují, zkopíruji jejich odpověď sem na DF.
Hezký den
Alena Kortanová
Předmět: Re: Železný Brod - město pro byznys ?
Dobry den
do infrastruktury pro cyklistiku se v okoli Brodu neinvestovala v historii mesta nikdy - vicemene - ani koruna a tak mi prijde prehnane, aby tato otazka na 100% zaplnovala diskusni vlakno "Mesto pro byznys" Na nove zalozene vlakno "Greenway Jizera 2000 - 2050?" jsem tedy dal par novych i starych fotografii terenu u elektrarny, kudy ma tez ta stezka vest. Prikladem budiz fotka https://photos.app.goo.gl/aseRVK58J00NPp3S2 Stavba cehokoliv, co nebude jen uzkou, hrbolatou a kluzkou "zig zag" pesinkou s napisy "Cyklisto. sesedni z kola" bude/byla by poradne draha!
Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?
děkuji Vám, vážený pane Zahradníku, za reakci a za názor.
A souhlasím s Vámi - ano, stavba cyklostezky bude pochopitelně drahá záležitost. Ale já si dovolím tvrdit - i přesto (jednou až se to zrealizuje - snad konečně???) to budou účelně a i velmi hospodárně vynaložené peníze. Vždyť správný hospodář občas (i draze) zainvestuje a je to tak dobře: Výsledek mu tuto vstupní a drahou investici mnohonásobně dlouhodobě vrátí
Navíc - zde jde o jednorázově opravdu drahou záležitost - ovšem dlouhodobě pak takřka s nulovými dalšími náklady - - - jen s občasnou údržbou třeba po povodni) a s dlouhodobým ekonomickým a i kulturním a sportovním efektem pro celé město.
A takto - dlouhodobě ekonomicky - je potřeba pohlížet i na další investice - třeba i do té (aspoň částečné) dlažby na Trávníkách: Ano, ta prvotní investice do dlažby a jejího položení tu musí být a víme všichni, že kvalitní dlažba je o dost dražší varianta, než to prostě přefláknout zas asfaltem. Ale z dlouhodobého hlediska - dejme tomu z hlediska následujících 100 let, prosím uvažujme:
Co je ekonomičtější? Jednou, jednorázově, zainvestovat víc peněz do krásné a navěky trvalé dlažby, a nebo každých cca 20 let to znovu a znovu muset přeplácnout (byť krátkodobě levnějším) asfaltem???
Navíc - v této historické čtvrti se opravdu často něco v zemi ucpe, mrazem praskne, zkrátka - je potřeba to čas od času rozkopat a v zemi to spravit. A při asfaltu? Zas pak další hnusná časem se drolící záplata. Ale když je tam dlažba? Ta se rozebere, v zemi se spraví co je potřeba, a ta samá dlažba se tam pak položí znovu. A je to (navěky, opakovaně i po rekonstrukci v zemi) krásné a účelné. A já tvrdím - z dlouhodobého pohledu třeba 50 nebo těch 100 let - i ekonomičtější = levnější varianta, než ten (krátkodobě) "levný" asfalt.
Víte, každý z nás, má svou profesní deformaci a celoživotní zkušenost. Ať chceme, nebo nechceme. Jinak na věc hledí třeba celoživotní zaměstnanec, (a chraň pámbu, že bych jimi chtěla nějak pohrdat, či se nad ně dokonce nějak povyšovat - lidí, co pracují jako zaměstnanci, si nesmírně vážím stejně jako ostatních, ale přeci jen - na nich nespočívá tíže veškeré zodpovědnosti za celý podnik, jeho fungování i jeho směřování do budoucnosti).
A jinak se na věc dívá ten, kdo (skoro ) celý život podnikal, a je zvyklý hledat investiční příležitosti, je zvyklý kalkulovat (v tom nejčistším a poctivém slova smyslu), je zvyklý myslet v dlouhodobé perspektivě - nejen 4leté volební období a někdy i snaha - musíme se jim zalíbit, aby nás zas pak zvolili).
Já jsem prostě "postižená" celoživotním podnikáním, tak i na město se dívám "jako by to byl můj vlastní podnik" . Myšleno v tom nejpoctivějším, dlouhodobém pohledu.
A tohle = vize, nápady, a taky schopnost ty nápady pak realizovat, to je moje deviza. (Zacpěte si prosím nos při téhle troufalé samochvále - ono je to zas vyváženo spoustou věcí, které mi ten nahoře - je-li tam - dal jen poskrovnu, nebo vůbec ) .
Mám Brod ráda, přes půlstoletí tu žiju a chci ještě nějaký ten rok žít dál. Proto mi na něm záleží a proto (právě díky té své profesionální deformaci ) to tady všem vplen, k zamyšlení nad směřováním našeho města, píšu.
Howgh , ámen , litanie skončila ,
a teď můžete zas někdo další vstoupit do diskuse. Prosím, nebojte se, neostýchejte, vždyť vám nikomu za příspěvek a názor nikdo hlavu neutrhne.
Hezký den všem
Alena Kortanová
Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?
A tak se pustím do toho mého, již dříve avízovaného - náhledu, či vize.
Já tu svou vizi nazývaám pracovně "Tři v jednom. aneb tři mouchy jednou ranou" .
Co mám na mysli? Cristal.
Cristal je již delší čas bolavé místo Brodu. V době svého postavení (dokončen zkraje 2.světové války) to býval prý třetí nejluxusnější hotel v naší zemi!!! Po zabrání nacisty, pak po roce 1948 nějaký čas sloužil jako velení ŽBS, pak zas hotel, a už roky dlouhodobě chátrá, nevyužíván, je v soukromých rukou nějaké pražské společnosti, a je v inzerci nabízen (dokonce i třeba na Bazoši!!!) za 9 milionů k prodeji.
Já tvrdím - město by ho mělo koupit. Ačkoli těch 9 milionů - to by byl jen začátek. Protože citlivá oprava této státem chráněné památky (je to ukázka funkcionalistické architektury) potřebuje zásadní, a asi velmi nákladnou opravu a přizpůsobení novému účelu.
Ale - tak tedy počítejme:
Na rekonstrukci bývalého výměníku na Jiráskáči na knihovnu bylo už v rozpočtu jednou vyčleněno 13 a půl milionu. Neproinvestovalo se z toho, pokud vím, nic (a nebo skoro nic - chci říct nic nějak pro občany hmatatelného, viditelného). A umístit knihovnu do tohoto bývalého výměníku? Dnes je knihovna bohužel (díky internetu zdarma) , skoro pořád obležena dost hlučnou a málo přizpůsobivou skupinou mládeže - VŠECH odstínů pleti - i zcela bílých, ať nejsem označena za nějakého rasistu, jímž skutečně nejsem.
Knihovnu JE potřeba jak modernizovat, tak i přemístit odsud na vhodnější místo. Je však bývalý váměník tepla za paneláky na Jiráskově nábřeží místem vhodným? Já tvrdím - není. Už teď bývá obležen málo přizpůsobivou částí mládeže, je to tu docela "zašité" na to, aby tady zkrátka hulili apod. Městští strážníci tam myslím byli už x krát a lidé bydlící v tom paneláku vedle, co jako takřka jediní na to denně vidí by myslím mohli vyprávět...
Mám teno názor a vizi: Vezměmě těch 13 a půl milionu na knihovnu, a kupme Cristal. Za těch 9 milionů, a čtyři a půl milionu z toho už hned zůstane na rekonstrukci.
Ano - pochopitelně - těch investic tam bude potřeba dát řádově desetkrát tolik: 50 milionů na rekonstrukci Cristalu, je můj zcela laický odhad. Ale uvažujme: Za těch 4 a půl milionu udělat hned ty nejdůležitější záchranné práce. No a pak hledat i další zdroje - třeba dotace (je to státem chráněná kulturní památka!!!). A vždyť se to nemusí udělat jedním rycem - vše najednou. Za těch 4 a půl milionu by se to, doufám "stabilizovalo" - zabránilo zatékání a haváriím apod. A pak by se to postupně mohlo rekonstruovat.
A využití? Celé jako hotel - to v dnešní době nelze, to je zabité. Chybí parkování těsně u něj a je to nad nejrušnější brodskou křižovatkou - každý turista přeci raděj půjde do nějakého menšího klidného penzionu s posezením v přírodě a krásným výhledem (např. splzovská Formanka - myslím tu část naproti restauraci - penzion, s velkým parkovištěm, a s okny a východem na jih přímo k Jizeře, klídek, stolky pro kafe, sluníčko, pohled na krásnou řeku a přírodu...)
Ale docela tu myslím v Brodě chybí slušná ubytovací kapacita pro celý autobus turistů (jak to běžně používají cestovky). Zkrátka - 45 turistů najednou tady v Brodě pokud vím, nemá na slušné a v jedné budově realizované ubytování šanci. (Teď mě napadlo - - - možná nedávno rekonstruovaný Hotel Veselý? Opradu teď nevím, zda by pojal celý autobus, zkusím zjistit).
No zkrátka - to jedno patro nebo jeho část by se mohlo nechat právě pro takovéto ubytování zájezdů. Vźdyť to tam je skoro "hotové" - dloulůžkové pokoje s příslušenstvím, před 4 lety tam šlo veřejně nakouknout, byla jsem tam.
Ano, vím, bylo by to spíš ubytování nárazové (léto, Skleněné městečko kdy tady penziony praskají ve švech). Ale věřím a tvrdím - mělo by to být mírně ziskové. Asi žádný "vejvar", ale náklady, údržbu (té "hotelové" části + aspoň malý zisk by to mělo podle mě šanci dlouhodobě vykazovat.
No a tedy v jednom patře - s tou nádhernou centrální společenskou prostorou - knihovna. Vždyť do knihovny chodívají lidi spíš pěšky (tudíž nevadí, že u Cristalu není parkování) a je to pro všechny brodské čtenáře v centru - skvěle u ruky.
No a v části Cristalu - vybudovat novou Základní uměleckou školu. Místo té, ve které dnes už léta nejen děti, ale i učitelé trpí plísněmi na zdi apod.
Ano, vím, že se snad chystá přesunutí ZUŠky na intr sklandy. Nevím přesně, v jaké je to fázi. Ale intr sklandy je majjetek LB kraje. A k předělání na ZUŠku se musí i toto nákladně přizpůsobovat, rekonstruovat. Proč má naše město investovat své prostřednky pro svou - městskou - ZUŠku "do cizího" - byť je to LB kraj, když by mohlo investovat do přeměny části Cristalu v ZUŠku - tedy (ovšem po koupení Cristalu do majetku města) "do vlastního"?
No a tím mám vizi Cristalu a jeho naplnění jaksi "skoro hotovou". Kromě tedy přízemí, kde je dnes vietnamskká tržnice. Nic proti ní - taky jsem tam párkrát nakupovala. Ale přeci prostor na náměstí si zaslouží něco reprezentativnějšího, ne???
Pokud by byl Cristal v majetku města, tak doporučuji: Přízemí reprezentativně (s pomocí architektů) zrekonstruovat a pronajmout někomu - ovšem s výhradou v pronajímací smlouvě, že zde bude provozovat prodejnu výhradně brodského skla (žádná Čína, jako to s bolestí v srdci vidím v jabloneckých prodejnách bižuterie, bohužel... ). Dát nájemci nějaký spíše symbolický nájem (nemyslete si, ono to na žádné zbohatnutí moc není - zrovna tento typ podnikání dnes). Ale - město by mělo díky tomu prodejnu s typckými zdejšími regionálními a já upozorňuji, že pořád špičkovými!!!) výrobky. Mohla by to být zároveň třeba i prodejna - galerie uměleckých děl místních sklářských špiček - typu Břetislav Novák mladší, díla Studia Lhotský, díla celé rodiny Olivových (skoro by se dalo říct úžasné sklářské dynastii - v tom nejlepším slova smyslu).
A místní drobní výrobci - živnostníci (figurkáři, rytci, navíječky vinutých perlí, šperkaři atd.) my měli vhodnou možnost odbytu. Třeba i do komise, to by pro nájemce - provozovatele bylo plusem (nemuset v tom mít statisíce vlastních peněz pevně vázané - a někdy skoro nadlouho "utopené" ve zboží ). Díky tomu, že ten obchod by byl zde + ti výrobci také zdejší, tak pro obě strany je to pohodlné a snadno hlídatelné. Ne jako když máte své zboží v komisi na druhé straně republiky, a náhle se prodejce přestane ozývat , a třeba i zkrachuje a vy coby výrobci přijdete nenávratně o vyrobené znboží a peníze - toto je poznámka z praxe, bohužel.
Teď už v duchu slyším své názorové oponenty - áááá, Kortanová se chystá si to od města pronajmout, a chystá si pro to živnou půdu....
Nikoli, nic takového neplánuji. A píšu sem tento svůj nápad i přesto, že v podstatě "škodím sama sobě " - takový obchod na náměstí by pochopitelně konkuroval tomu mému současnému při minimuzeu, který (společně s prodejnami Detesku a DTglasu) tady chybějící obchody s místním sklem supluje. Já myslím - - - uživili bychom se přeci dál všichni. Ono pokud by bylo povědomí - v Brodě jde koupit krásné, jnde nevídané místní sklo, tak když už sem někdo cíleně přijede (a toto by byl ideální tahák právě i pro bohatší cizince - turisty i obchodníky), tak by si pak - jak mám zkušenost - obešel všechny místní prodejce skla, když už by tu jednou byl. Profitovali bychom z toho všichni - nejen výrobci a prodejci skla, ale i místní restaurace, kavárny cukrárny. Vždyť ty tady houfně mizí a krachují, bohužel, na místních lidech, v týdnu v práci kdesi pryč, toto nejde uživit.
Tak dost pro dnešek, už jsem vám všem těch písmenek nasypala do hlavy až-až.
prosím, popřemýšlejte o tom, přidejte se do diskuse, přidejte své postoje, postřehy, nápady, kritiku, vždyť v takovéhtp diskusi přeci mohou vykrystalizovat nosné nápady a vize pro naše město. Vždyť nám to mnohým srdce trhá, jak to tady v Brodě leccost stagnuje a upadá..... udělejme s tím něco, a já tvrdím - udělat a zlepšit TO JDE.
Hezkou neděli všem
Alena Kortanová