Vše o Železném Brodě

Železný Brod - město pro byznys ?

Počet příspěvků: 44 zobrazené: 1 - 10
< 1 2 3 4 5 >> >

Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?

Dobrý den všem!

Naše město se už asi 4 nebo 5 let (poprvé ještě za minulého vedení) umísťuje pravidelně na předních příčkách ankety Město pro byznys.
Na stránkách města i jinde je to dost často hrdě prezentováno.

Jak ráda bych s něčím takovým souhlasila, kdyby to ovšem byla v reálu pravda.... Protože se už od Sametové revoluce pohybuji ve sklářském podnikatelském prostředí, myslím si, že jsem dost v něm zorientovaná na to, abych sem dala také svůj pohled - právě z pozice podnikatele:

Mně přijde tato anketa (podobně jako mnohé jiné, na úřednických místech uměle vymyšlené ankety) naprosto absurdní! Když čtu ta kritéria, chce se mi smát, nebo spíš brečet.
Zastavím se u těch nejpodstatnějších:

1 )podíl podnikatelů a firem malých a středních v místním podnikatelském prostředí za celé ORP

Víte proč je u nás " tolik" podnikatelů  = opravdu o dost vyšší počet živnostníků, než je jinde běžné? Protože když se v roce 2009 rozpadlo ŽBS a všichni zaměstnanci ŽBS  přišli o  práci, tak  ti kancelářští naštěstí sehnali postupně místa s dojížděním jinde, (naštěstí pro ně administrativní práce je všeobecně všude potřeba, ve všech podnicích, ve všech městech).
 Ale skláři od pecí, od kahanů, od ryteckých strojů atd.- špičky ve svém oboru? Ti neměli jedinou šanci se v regionu ve svém oboru uchytit. Ti mladší tedy odešli zhusta do různých montoven na tři směny (chápu je, finance je nutí, ale srdce mě bolí, že jejich špičková jedinečná sklářská odbornost tak přichází zcela vniveč )
Ale co ti starší, kteří by už práci na tři směny fyzicky nevydrželi? A ti, co své sklářské řemeslo (a já říkám umění!!!) provozovali dvacet, třicet le ho mají tak rádi, že jedinou možností pro ně bylo "udělat se pro sebe" - začít podnikat jako živnostníci. Pro dost z nich to byla i jediná a poslední možnost, jak neskončit na Úřadu práce.
Takže proto je tady tolik živnostníků - ne díky "úžasnému a dobrému podnikatelskému prostředí města pro byznys", ale vysloveně z nemožnosti sehnat ve svém oboru v dojezdové vzdálenosti jiné!

2) vývoj počtu ekonomických subjektů čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe

Toto souvisí s bodem č. 1. Ale také s tím, že kdo nechce nebo nemůže (třeba kvůli malým dětem ve školce) dojíždět, nemá tu jinou možnost než zkusit sám podnikat.
Největším zaměstnavatelem je zde firma DETESK s cca 130 zaměstnanci. Díky Bohu za ni, ale co je to proti cca 1500 lidí, co bývalo zamětnáo v ŽBS? To je jedna desetina!
A víte, kdo je v Brodě druhým největším zaměstnavatelem: Městský úřad s cca 80 - 90 zaměstnanci. Ne, nenasazuji na ně, ten úřad sám a už vůbec ne úředníci v něm za to nemohou. Ale prvě tento fakt názorně ukazuje, jak je to v Brodě s pracovními místy zoufalé!!!
Na zhruba třetím místě coby největší zaměstnavatel jsou pak obě školy a sklanda s cca 35 - 40 zaměstnanci v každé, poliklinika, a teprve pak další výrobní firmy, Glass beads s řádově 35 zaměstnanci, a pak teprve další sklářské firmy (Lhotský, DT Glass apod.) Jaképak - Město pro byznys? Naopak - situace je tu myslím zoufalá...

To, co píšu, není ničí vina, tak to vůbec nemyslím. Většina z toho je dána vnějšími okolnostmi, které nikdo z nás nemohl a nemůže ovlivnit.
Ale myslím, že takováto anketa je vysloveně absurdní a uvádět Brod jako Město pro byznys je smutné a v reálu nepravdivé.

Alena Kortanová

Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?

Chtěla jsem svým příspěvkem říci - kdyby Brod byl skutečně, reálně, dobrým a perfektním městem pro byznys, tak by v něm ten byznys dávno skutečně kvetl. Bohužel - nekvete , naopak:
Jednotlivé krámky postupně krachují a mizí Když Brodem projdete, třičtvrtě výloh obchodů je prázdných, zaprášených, s cedulí "k pronájmu".  Proč? Logicky: Když v Brodě nejsou takřka vůbec žádné pracovní příležitosti (myšleno v porovnání s jinými městy v regionu), tak většina lidí musí za prací i daleko dojíždět, tudíž se vrací večer a pokud si musí a stihnou vůbec v týdnu něco nakoupit, nakoupí si v těch větších městech, kde pracují.
Navíc - dnes je obecný trend udělat velký nákup jednou do týdne v supermarketu, kde je k dispouzici všechno pod jednou střechou, takže jednotlivé menší obchody obecně mizí všude, i když ne tak rychle a masivně jako tady v Brodě.
S tím souvisí i restaurace a kavárny - většina se jich v Brodě neudržela, lidi po příjezdu z práce odjinud večer už nemají chuť ani sílu někam tady do kavárny či restaurace jít.

Pro "velký průmysl" tady v Brodě nejsou a ani dost dobře nemůžou být dobré podmínky - nemáme tu pořádné připojení  dopravní (nájezd na rychlostní komunikaci je až v Turnově -13 km) a hlavně - naše město je sevřené v údolí, nějaké vhodné místo pro vlastní průmyslovou zónu prostě nemá. Dnes se průmyslové areály staví jen "na zelené louce", protože přestavovat, renovovat a požadavkům upravovat stávajíc íchátrající budovy (např.bývalý Exatherm,  areál ŽBS nebo bývalá Kolora) je  drahé a pro větší investory nerentabilní.

Podívejme se konečně pravdě do očí: Brod se vylidňuje (přebírám z oficiálních  statistik, které kopíruii do jednotlivých ročníků kronik). V dokumentech o městě se všude uvádí bývalý počet obyvatel Brodu cca 6500 (i s 11 okolními obcemi pod Brod spadajícími), ale ono  už neplatí, je to nyní už jen na hranici 6000 lidí. Protože tím, že tu nejsou pracovní příležitosti, tak zejména mladí lidé s vyšším vzděláním odsud houfně odcházejí do  větších měst (mrzí mě to, ale naprosto je chápu).

Zkrátka - není to dobré, mějme odvahu se podívat pravdě do očí. Nelakujme si to uměle narůžovo pozicemi z"průzkumů" typu Města pro byznys". Vždyť to je bohužel jen obdoba známé pohádky Císařovy nové šaty .

Druhou věcí ovšem je, co se s reálnou (a bohužel ne optimistickou) situací v Brodě dá dělat. Mnohé bohužel nemůžeme ovlivnit, ani z pozice občanů ani z pozice vedení města: Poloha Broduje  v sevřeném údolí bez vhodných ploch pro průmyslovou zónu.
Dálnici za městem si taky nemůžeme postavit svépomocí. Tak to prostě je.

Přesto věřím, že aspoň nějaké možnosti změnit věci k lepšímu máme, ne mnoho, ale máme. Myslím, že práve diskusní fórum by mohlo být vhodnou platformou pro jakýsi veřejný brainstorming ohledně toho, co  by se mohlo a mělo v Brodě zlepšit (těch věcí je hora), ale hlavně JAK ( tohle je už mnohem horší, ale kdo hledá, najde...aspoň něco málo kdyžtak, ale najde).

Základem jakékoli změny k lepšímu je ovšem nejprve odvaha přiznat si skutečnou, reálnou situaci. Dokud toto neuděláme a budem se honosit uměle vyrobenými průzkumy vhodnosti pro byznys s kritérii typu "podíl orné půdy" - bráno dokonce jako negativum - ?????), dokud se budeme jen poplácávat po  ramenou jak jsme na tom dobře, jak je to tady  podle nějakých anket údajně pro podnikání a lidi obecně skvělé a zavírat oči před tvrdou realitou, nemůžeme se hnout z místa.

Hezký den a námět k přemýšlení všem.

Alena Kortanová

Předmět: Re: Železný Brod - město pro byznys ?

 Dobry den, pridam par nametu a pripominek k tematu, ktery otevrela pani Kortanova

1) Dopravni poloha Brodu je sice mene vyhodna nez napr. v prumyslove zone u Turnova na krizovatce dalnic,  ale naopak je mnohem lepsi,   nez u Semil ci Lomnice. (Pritom v napr. v te  Lomnici zdaleka nemate  takovy pocit upadku a chatrani , jako zde.)   Brodem projizdeji tisice ceskych navstevniku Krkonos a Jizerek   obema smery  kazdy den  a take  stale   rostouci mnozstvi  polskych navstevniku Prahy.  Stale jeste tudy  jezdi vlaky  z Prahy a Brna  do LIberce a  Krkonos (a dal do Polska)  atd.

2)  Je hezke lezet na rozhrani tri  pozoruhodnych  turistickych oblasti - Krkonose, Jizerky, Cesky raj  (a Praha pro navstevniky z  Polska)  -  ale musite mit  neco dostatecne atraktivniho,  co by  navstevniky motivovalo zastavit se i na tom rozhrani. Navsteva muzea skla  ci Travniku to asi vetsinou nebude,  urcite ne opakovane. Nejvetsi atrakce, kterou Brod kdysi  mel  - stara drevena radnice -  byla pred 130 lety zborena a nove atrakce nevznikaji.  O "Greenway" se mluvi 25  let  ale za tu dobu se v okoli  mesta pro cyklisty nevybudovalo vubec nic.  Neeexistuje ani zadna konkretnejsi predstava, jak  cyklistum zpristupnit/nebo aspon usnadnit pruchod atraktivni souteskou Riegrovy stezky - ktera je ale  zaroven take nejvetsi "zatkou",  branici   premene udoli Jizery ve vyhledavanou  cyklistickou oblast

3) Mluvime li o turistice jako moznem zdroji budouciho rozvoje mesta, polozme si otazku. Pro koho vlastne muze byt v budoucnu okoli naseho mesta atraktivni?  Pro lyzare jedouci do Krkonos z Prahy ci Brna  autem nebo i vlakem? Kteri popr.   radi  v Brode vyuziji moznosti presedlat  na skibus  bez   nutnosti hledat misto na preplnenem parkovisti v horach  na  kluzkych ci zasnezenych silnicich? Kteri  radi  vezmou zavdek zdejsim pohodlnym a nedrahym ubytovanim v blizkosti hor? Pro cyklisty ci vodaky v lete. Pro cizince? Z kterych zemi? Co tu budou chtit delat? 

3) U te posledni  otazky bych se chvili zastavil. Urcite  k nam nikdy  nebudou jezdit zadni Anglicane, Americane, Francouzi ci zapadni Nemci.  Pro Italy ci Skandinavce zas v CR existuje vicemene jen Praha.   Jinak jsme -  pro ne vsechny - vetsinou  jen  zaostaly vychod. Cinane a dalsi Asiate? To teprve uvidime. V uvahu prichazeji vychodni Nemci, Holandane a take -  predevsim - obcane sousedni, velke a bohatnouci zeme  Polsko. Cela severovychodni cast CR nejspis bude   budoucim hlavnim rekreacnim zazemim zapadnich casti Polska, Vidime to uz dnes v Krkonosich  ci v Adersbachu - kde polstina  je  hlavni rec,   Je tu ale  jeste dalsi narod, kteremu nase zeme pripada  jako atraktivni  cil turistiky nebo i trvalejsiho pobytu..  Bohati Rusove. Ti   si sice mohou dovolit Londyn, Svycarsko ci Rivieru   ale  nepohrdli by  ani nasim krajem.  Krome krajinnych kras a atrakci, jako je lyzovani (ne vsichni  Rusove chtivi lyzovani se vejdou do Soci  ci na Elbrus)  jim lichoti i  ten  jejich pocit,   ze jsou tu tak trochu "doma" (kteryzto pocit  neni   nami vzdy opetovan) v  zemi, kterou jejich dedove osvobozovali - a kde je ma tim padem ma  mistni obyvatelstvo radeji  (urcite si to tedy oni mysli,  otazkou je, do jake miry je to pravda,  odhledneme li od  penez )  nez  nekde v Tyrolich. Priklad. Brod mival za "komunismu" druzbu s Norilskem, lezicim na Sibiri pobliz severniho polu, coz je  dnes bohate mesto. Tedy - prinejmensim  jsou velmi  bohati majitele tamnich dolu a huti.  Je   mozne,  ze nabidka prijet a utracet penize v  klimaticky prijemne krajine Ceskoslovenska by potomkum nekdejsich spolecensko   stranickych  spicek Norilska -  druzicich se kdysi  s zeleznobrodskymi zenami  (ktere potom  jely na rekreaci  za nimi  do Soci   :)  v byvalem druzebnim meste v prijemne  krajine, navic na predmesti nejkrasnejsiho   evropskeho mesta Praga  by jim znela   zajimave.  Proc nezkusit udelat nabidku, zda tu nechteji investovat? Co my vime, zda  mezi temi  potomky delegace Svazu norilskych zen v Brode  v roce 1960   nejsou dnes  i  prislusnici tamnich  ekonomickych elit : )   Treba by  projevili zajem investovat  do obnovy  nektereho z  rozpadajicich se  hotelu v tomto kraji.  V tomto smeru by ale  stalo za sondaz i sousedni Polsko. Pro turisty jedouci  z Wroclavi, Jeleni Gory ci Legnice  do Prahy by Brod  mohl byt zajimavou zastavkou na ceste. Do historickeho centra Prahy je odtud jen o pul hodiny dal nez z  pensionu na prazske periferii a  vikendovy vylet  na sobotu  z Wroclavi ci Lodze   do Prahy s dvojim prespanim  (v patek vecer a  v sobotu po pulnoci)  v Brode by se  jim mohl doplnit nedelnim programem zde na LIberecku..  Kdyz uz by stejne i bez toho  jeli/jezdi  pres nase mesto...

4) Jeste ke  Cristalu. Jsou zhruba tri predstavitelne scenare - ruzneho stupne atraktivity -   co dal s touto budovou. Udelat z ni "docasne" ubytovaci zarizeni pro uprchliky  ci neprizpusobive? (prineslo by to do Brodu radu novych pracovnich mist ;)    Zbourat a postavit tam kruhovy objezd?  Snazit se sehnat investora, ktery bude mit zajem ten hotel nejaky  zpusobem renovovat?  se zamerenim  asi  hlavne  na   zahranicni klientelu? (Treba na ty Polaky - nebo i Rusy? Nebo Cinany? Porad lepsi nez ta prvni moznost.)

5) Jeste poznamka  k nabrezi kolem  Exathermu. Je to potencialne  nejatraktivnejsi pozemek  v Brode. Malebny pohled na kostel, na reku a stary  Brod na druhem brehu Jizery (Zatimco,  stojite li na pravem  brehu Jizery u Maleho rynku, vnimate  hlavne tu zchatralost   kolem  plus neforemne panelaky za rekou :) Co  takhle tam  zkusit - krome planovaneho  parku -  vybudovat  treba i  nejake zarizeni pro vodaky a  mistni obcany.  Bytelne a elegantni schodiste dolu k vode napriklad. Treba by se dal odtamtud  udelat   novy privoz ke kostelu a  pouzivat jej   jako obcasnou atrakci napr.  pri jarmarku. A v parku kolem (je  skoda, aby na nejatraktivnejsi parcele mesta bylo jen parkoviste)  vybudovat  casem  treba  NECO (nemyslim zrovna doslovnou kopii toho objektu) co by dostatecne zajimave evokovalo  davnou drevenou brodskou radnici.

Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?

Dobrý den všem,

děkuji panu Zahradnikovi za reakci. Už jsem si smutně říkala - to budoucnost Brodu tady fakt nikoho nezajímá???
Ano, přesně tak jsem to myslela - podiskutujme na tomhle vlákně o možnostech a nápadech, co v Brodě zlepšit - a hlavně JAK. Ono - vyjmenovat, co vše tu chybí, slouží jen pro jakousi výchozí analýzu, ovšem hlavní otázka je - co s tím, jak to zlepšit.
Tomu by právě mohla napomoci tahle diskuse - hodit sem nápady a postřehy co nejvíc lidí, prodiskutovat je, "vytřídit "je ve smyslu co je reálně přínosné a proveditené a co ne.

Nejprve ještě opravím svou nepřesnost a chybu z mého druhého příspěvku - těch současných cca 6000 obyvatel je pouze pro Brod samotný, nikoli s 11 obcemi pod něj spadajícími. Nicméně jak jsem psala - Brod se rapidně vylidňuje - posledních 5 let skoro o 100 lidí ročně..

Překvapilo mě, jak máme s panem Zahradníkem jednu společnou myšlenku: Bývalá brodská dřevěná radnice (z roku 1670, zbořená 1890), byla skutečnou raritou! Zasloužila by si připomenutí a "vytěžení jejího potenciálu" (fuj to zní hnusně, ale snad mi rozumíte). Odvážím se napsat sem jeden svůj konkrétní nápad - taková vize, už jsem to na pár místech říkala, většině lidí se to zatím zdálo jako scifi, ale co, napíšu to sem, nakonec- zamítnout se to dá vždycky :

Obnovuje se parčík na Trávníkách mezi Železnou a Hlubokou ulicí. Je to uprostřed památkové rezervace.... Vzniká tam plocha s lavičkami, jako odpočinkové místo pro místní i turisty. Při pohledu od těch budoucích laviček se ale naskýtá nepříliš atraktivní pohled naproti nim - na prázdnou zděnou stěnu vedlestojícího domu. Co takhle na ten plácek před tou sousední zdí nechat postavit jakýsi model - zmenšenou repliku té unikátní dřevěné brodské radnice? Myslela jsem to tak, aby byla tak  cca 3 metry vysoká, vlastně by stačilo i jen její průčelí, udělat to tak, aby si tam aspoň trošku mohly drát i děti. (Nebo i část dávného brodského dřevěného náměstí???)

Vzpomeňte si, jak atraktivní jsou nyní různé již stojící parky minimatur hradů, zámků apod., lidé tam cíleně jezdí zdaleka. A proč nevyužít toho, co tu máme typické? Navíc v místě tak vhodném - přímo na Trávníkách?

Ano - zhodnoťme předem i možné námitkya obavy:
1) Vandalové to okamžitě zničí. Ale - máme 21. století, proč sem tedy nedat jednu kameru, napojenou na policii? A nakonec - zničit se dá vše, to bychom tu nemuseli dělat raděj nkde nic...
2) Je to drahý špás - ale i na to jsem myslela: Proč tohle nenabídnout nějakým regionálním firmám, stavějícím roubenky? Těch trámů v délce potřebné na zmenšeninu radnice jim musí zbývat dost jako "odpad", a věřím, že kdybychom jim to nabídli jako možnost prezentace (kdesi vedle by stála cedulka - postavila firma ta a ta + kontakt), byla by to pro ně skvělá reklama a třeba by to mohli udělat úplně sponzorsky nebo  za  velmi přátelskou cenu.
3) Stalo by se to okamžitě veřejným záchodem, který v Brodě (na celé téhle půlce Brodu!!!) chybí. Tak postavme někde veřejné záchody poblíž rynku - a to je můj další námět ke zlepšení, o tom zas příště a kdyby ta replika radnice byla ve velikosti "pro děti", věřím, že když dospělí by se tam takřka nevešli, tak by to takhle nezneužili....

Další, u čeho ze z příspěvku pana Zahradníka zastavím, je Cristal. Obávám se, že jako hotel už nikdy nemůže fungovat. I kvůli své poloze - nešla bych dobrovolně do hotelu nad největší městskou křižovatkou, a hlavně - bez možnosti parkování u něj, to je dnes nezbytnou podmínkou, lidi se s kufry nebudou vláčet ani o krok dál.
Cristal chátrá, za chvíli začne padat a ohrožovat kolemjdoucí.... Podle mě - jediné řešení je ho městem koupit. Snad by se dala usmlouvat sleva ze současných 9 milionů. Ovšem jasné je, že to bude stát spoustu peněz na rekonstrukci. Tak když by se to rozložilo do více let? A třeba by na to šly získat dotace - vždyť je to státem chráněná památka! Tím pádem není legální ji zbourat, bylo by to popřením všech principů o zachování památek (u šedé roubenky po panu K. na Trávníkách to městu prošlo - zbořit památku bagrem i se základy!!!!). U Cristalu by to - aspoň doufám, já naivní idealista - projít nemělo.
A využití? To se naskýtá samo:  V jednom patře knihovna ( ohledně slibů a plánů přemístění knihovny se nestalo doteď vůbec nic!!!). Jedno patro by se třeba mohlo zachovat pro ubytování - např. o Skl. městečku  tyto kapacity zoufale chybí, a ubytování pro celý autobus turistů je tady v Brodě zatím problematické až skoro nemožné. Další prostory pronajmout pro služby - ordinace doktorů, kadeřnice, atd. A přízemí využít nějak obchodně - nějak to povznést, nikoli jen vietnamská tržnice (nic proti ní, ale v prostoru na náměstí by mělo být něco reprezentativnějšího).

To jsem se dotkla jen pár věcí, nechci, aby příspěvek byl příliš dlouhý...ale já mám těch nápadů tolik!!!

Prosím, Broďáci, pište své pro i proti, a taky své nápady, diskutujme, nestyďte se. Vždyť chceme-li  tady změny k lepšímu, musíme se o to sami zasadit.

Hezký den

Alena Kortanová
 
   


Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?

Omlouvám se za překlepy. Ale pokud vím, opravu již vloženého příspěvku systém neumožňuje a smazat, opravovat a znovu vkládat se mi to nechce.

Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?

Dobrý den všem.


Docela mě udivuje, že se do této diskuse zatím nikdo další nepřidal. Škoda.....

Může to být tím, že:

1) To nikoho nezajímá (nevěřím, už pro těch dosavadních 500 prokliků).

2) Nikdo nemá žádný nápad, žádnou vizi ohledně města (také nevěřím, je tu spousta přemýšlivých a šikovných lidí v Brodě)

3) Lidé se obecně ostýchají někam svůj názor psát veřejně (myslím, že C bude pravdě nejblíž..)

Ale protože já o mém = našem městě přemýšlím a nápadů mám dost, tak budu v tomhle vlákně pokračovat, přestože je to zatím (skoro) monolog. Protože si myslím, že když si to tu lidi přečtou, aspoň se nad tím vším zamyslí, no a víc hlav víc ví a třeba sem někdo napíše i názor svůj a bude to zajímavá a inspirativní diskuse....

Tak tedy ohledně zaměstnanosti tady v Brodě: Je jasné, že velký průmyslový zaměstnavatel tu není a asi ani nikdy už nebude (A dokonce je i otázka - chtěli bychom ho vůbec tady? Nějaký pokud možno český podnik typu Jablotron apod. určitě ano, ale za mě - nějakou další montovnu čehokoli nebo těžký průmysl s exhalacemi asi ne). A přesto mě "jeden větší zaměstnavatel" napadá: Greenway Jizera. Ano, projekt, o kterém se už asi 10 let mluví a v úseku Líšný - Železný Brod se zatím nic VIDITELNÉHO, HMATATELNÉHO neuskutečnilo. Já vím administrativní příprava tu nějaká je a není to snadné, vykoupit pozemky, připravit projekt atd. atd.

Ale dovolím si jednu "kronikářskou" odbočku: Skoro se před našimi předky stydím: Oni byli schopní v 19. století - před 170 lety (!!!!!) postavit během pár let železnici z Liberce až do Pardubic (v Brodě první vlak 1858). Včetně tunelů a technicky problematického úseku Brod-Semily.

A my??? V 21. století se spoustou strojů, počítačů a techniky???? My jsme se za poslední roky nezmohli ani na těch pouhých 5 km cyklostezky z Líšného do Brodu ....

A proč označuju Greenway Jizera za "zaměstnavatele"? Protože až bude konečně dotažena do Brodu, dá tu práci předpokládám minimálně stovce lidí. Vždyť kolik různých kavárniček, ubytování, restaurací se během pár let vyrojilo na cyklostezce Turnov - Malá Skála...  Ano, je to věc dost sezónní: Léto frmol jak blázen, jaro a podzim  víkendy + v týdnu sem tam někdo, v zimě vůbec nic. Ale tak to přeci mají všichni ubytovatelé, hospodští apod.. všude na světě - někdy je práce fůry, někdy nic, tak se z té dobré sezóny musí umět vyžít po celý rok, rozpočítat si to, po zbytek roku  připravovat další sezónu, vymýšlet nová lákadla pro hosty atd. A stovka nových prac. míst pro zdejší lidi, v místě - to by byl po Detesku druhý největší "zaměstnavatel". (Zatímj je tu druhým největším zaměstnavatelem Městský úřad)A to už není k zahození...

Vemte to tak: Leckde města a stát dělají "investiční pobídky" = dají třeba zdarma pozemek na stavbu nějaké firmy, daňové prázdniny k tomu + dotace.... A přitom to je tak nejistý až riskantní podnik - daná firma může kdykoli "zvednout kotvy směrem na východ" - za levnější prací, a peníze z investiční pobídky vyletěly komínem a lidi jsou zas bez práce... Tady by těch odhaduji 100 pracovních míst vzniklých v turistice, gastronomii, ubytování mělo takřka trvalý charakter - úbytek turistů zde myslím nehrozí (naopak), naše krajina je opravdu mimořádně krásná. A jelikož by si ti živnostníci kolem greenway budovali provozovny za své, měli by v tom své peníze, svou budoucnost, svou práci bez dojíždění....tudíž by nehrozilo že "zvednou kotvy", to oživení pracovní i společenské by tu zůstalo dlouhodobě.

Chci tím říct - Greenway Jizera by pro Brod měla být jednou z absolutních priorit města. Ano, mnozí oponenti si teď říkají - Kortanová si jen přihřívá svou polívčičku, taky je živa z turistů a sklářství. Ale vždyť by se tohle proboha netýkalo jenom mě, pomohlo by to tady spoustě lidí. A nakonec - právě proto v tomto podnikám, že to považuju za perspektivní směr (snad jediný tady v Brodě) a hlavně si myslím, že zatím tento potenciál zde využíváme tak na 20 %.....

Ano, greenway je velký prvotní zásah do přírody: Pokácet pruh stromů (nemocné i zdravé - stezka bohužel nemůže být slalom). To mě samozřejmě mrzí, ale bez tohoto "ekologicky nešetrného začátku" - bagry, beton, hluk, nákladní auta s kamením - to bohužel opravdu vybudovat nejde. Ale - pak veškerý další provoz je naprosto ekologický a k přírodě šetrný!!! Po dalších x let, jen sem tam nějaká oprava maximálně....

Chci vás Broďáky poprosit - popřemýšlejte o tom, podiskutujte se známými. A třeba sem napiště svůj názor, své vize, nápady, ale i třeba svá pro i proti ohledně těch mých vizí. Jen porovnáním věcí z více úhlů se můžeme posunout v Brodě dál.  Moc bych si přála, aby se současná jakási zatuchlost Brodu hnula k lepšímu. A moc bych si přála, aby občané, zejména iniciativní občané, přestali být vnímáni jako otravující přítěž. Jsem přesvědčená, že znovuprobuzením občanské společnosti a obnovením zájmu o spolupráci města s občany a otevřenost vůči nim je jednou z kýžených pozitivních cest, aby se naše město trošku oživilo a vylepšilo. Nevím jak vy, ale já bych si to moc přála.

Hezký slunečný den všem.


Alena Kortanová

PS: Komu se to zdají být ty mé "litanie" dlouhé a blbé, snadná rada: Tak to zkrátka nečtěte. Není to přeci povinné to číst, jestli vás to nebaví... 


Předmět: Re: Železný Brod - město pro byznys ?

Dobry den abyste tu nebyla sama (lidi se proste boji (autorit, co o nich rozhoduji) ostychaji, nemaji zajem,  jsou  zranitelnejsi/nevsimavejsi/zamestnanejsi/unavenejsi/ -  nehodici se skrtnete -  nez kdysi) tak taky neco doplnim  :) Ja jsem velikym nepritelem "ekologu" (z "prazske a malomestske kavarny" :)  a  "zelenych" co vymysleji hlouposti v Praze na Male Strane ci v Brne,  cpou skrz hloupa rozhodnuti miliardy solarnim baronum a vyhaneji lidi z mrtveho lesa, ktery na Sumave predtim predhodili kurovci... Ale - jde li o opravdovou ekologii v miste ktere zname - je potreba se nad ni zamyslet.

Opravdu stoji za to nechat jezdit cely rok nakladaky, bagry a buldozery korytem Jizery od stavidel az k  splzovskemu jezu (nebot jinudy se tam technika nedostane a rucne - tak  jako v 19. stoleti ci jeste drive - s motykami a kolecky  to dnes nikdo stavet nebude)   vykacet tam tisice (casto i velkych a krasnych)  pobreznich stromu, abychom postavili "green"way  kterou stejne mozna nebude skoro nikdo jezdit -  nebot silnice na opacnem brehu bude  nesrovnatelne pohodlnejsi, bez "zigzag" useku dolu a nahoru a paradoxne mozna i bezpecnejsi (muze Vas tam nakladak shodit do pangejtu  vedle silnice zatimco na  mokre kamenite "eko"stezce si muzete stejne tak dobre rozbit hlavu pri padu pri sklouznuti po kamenech dolu) ? Nevim - nemluve o tom ze do toho planu Pudis  nezakomponoval jedinou skutecnou pozoruhodnost te trasy Splzov - Brod totiz pozoruhodne torso mostu byvale zeleznicni vlecky.   

Za tak velkou devastaci, kterou stavba Greenway prinese stoji dle meho nazoru jen ten usek, kde by postaveni te  stezky prineslo opravdu  pronikavou zmenu cyklistickych pomeru stredniho a horniho Pojizeri - a tim  je usek Riegrovy stezky. Tam by se melo uvazit, zda  zvladnou spojene obce celeho regionu postavit neco za miliardu nebo aspon za milion (i za par milionu by se mozna dalo postavit neco, co by pruchod pesaku vedoucich  kolo tou souteskou ulehcilo a ucinilo kompatibilnim s  provozem pesich navsgtevniku)  

Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?

Děkuji pane Zahradníkovi za příspěvek a pohled z jiného úhlu.
Vím už z dřívějška, že Váš názor na Greenway Jizeru je negativní, respektuji ho a považuji za přínosné, že jste ho sem napsal. Snad se nad věcí tedy zamyslí i ostatní, z více úhlů a třeba přispějí názorem dalším..
Jediné, v čem s Vámi nesouhlasím vůbec, je Vaše věta "abychom postavili "green"way  kterou stejne mozna nebude skoro nikdo jezdit" . Nevím, zda holdujete cyklistice, možná ne. Doporučuji - zajeďte si tedy v hezký jarní den  na Malou Skálu k Boučkovu statku. Tam uvidíte ten cvrkot cyklistů.... Já už na kole jezdím na trasu Líšný - Turnov výhradně jen mimo hlavní sezónu a mimo víkendy, protože na mě už jsou ty davy až moc.... Jsem přesvědčená, že stejný cvrkot by byl po protažení cyklostezky i v Brodě. A to i tehdy, když by šlo dál jet jen na Podspálov. Natož pak, až by se jednou - a já doufám, že se toho ještě snad dožiju - postavila i cyklostezka Riegrovkou do Semil.

Jinak - i mně je líto, že by při budování cyklostezky musely padnout i zdravé stromy, ovšem jinak to asi nejde při stavbě jakékoli nové komunikace (cesty, silnice, železnice). Naštěstí - u cyklostezky jde o pruh cca 3 metry, tak by ten zásah nebyl tak drastický. Nad cyklostezkou se "les zas zavře" - větve okolních stromů ten pruh nahoře brzy zarostou.
Ano, vodou by při výstavbě musely jezdit nějaký čas - řádově měsíce - bagry a náklaďáky. Bez toho to nejde, bohužel. Ale s takovým jednorázovým zásahem se příroda naštěstí brzy vyrovná, vždyť dnes také celkem není nijak znát, že před 2 a půl lety jezdily Jizerou na Poříčí bagry a náklaďáky při stavbě provizorního mostu. Vždyť příroda se musí umět vyrovnat třeba s velkými povodněmi, plutím ledových ker korytem (Pamatujete? Přesně před 5 lety a třemi dny, 25.2.2012 - a to byl tehdy opravdu šrumec!).

Když odmyslíme tuto vstupní finančně i ekologicky náročnou situaci, veškerý další provoz bude už navěky ekologický a k přírodě šetrný (snad kromě občasných udržovacích oprav).
A bezpečnost? Jet nyní po silnici po druhé straně je fakt o život. Bez nadsázky. Proti nebezpečí smetení náklaďákem nebo kamionem je myslím nebezpečí sjetí cyklisty z cyklostezky do Jizery mizivé (a spíš by šlo o nějaké odření , v horším případě zlomeninu, srovnejte se smetením cyklisty náklaďákem... ) Nevím, zda někdo dělá statistiku úrazů na cyklostezce, na úseku z Líšného na Skalu je jeden kamenitý užší asi 200metrový úsek, kde je doporučeno kola vést. Zatím jsem neslyšela, že by tam snad někdo někdy havaroval - - ale třeba jen nemám potřebné informace , nevím to jistě.
Každopádně Vám pane Zahradníku děkuji, že jste sem svým pohledem přispěl a věřím, že ne naposledy.
Přeji Vám i všem ostatním hezký večer

Alena Kortanová

Předmět: Re: Železný Brod - město pro byznys ?

 Dobry den

ja si tu Greenway projel hned po postaveni useku Mala Skala - Lisny a mnohokrat jsem sem daval fotky nejen z teto (tehdy) cerstve postavene trasy  ale i z useku Lisny Brod. Je fakt ze ty fotky treba zpod Lisneho  mely ilustrovat mou skepsi... Kazdemu  zajemci o Greenway Lisny Brod doporucuji zajit/zajet na kole :) k elektrarne, prejit torso mostu/prebrodit Jizeru  a prohlednout si teren mezi rekou a trati  naproti elektrarne. Tento usek dostatecne ilustruje potize, -ktere ta stavba bude mit: bud pujde o zigzag - dolu a zas nahoru -  pesinku na vetsi sve casti s napisem "Cyklisto, sesedni z kola" nebo to bude strasne drahe a navic brutalni k brehove vegetaci. Jasne, stavba zeleznice roku 1858 a silnic (naposled roku 1938 na Podspalov a Podbozkov)  taky brutalne zasahly prirodu ale to byly  dulezite stavby :) Me u trasy z Brodu smer Lisny  prijde dulezity hlavne usek do Dvirek, tam si na kole na R10  nejvic pripadam jako obtizny hmyz pred nakladaky,  zbytek trasy mi tak hrozny neprijde. Cyklistu tam vidavam dost (v poslednich letech tu trasu  vnimam spis z hlediska automobilisty nez cyklisty, takze na cyklistytam koukam nevrazive, to uznavam  :) Plan Pudisu stal mesto milion a dle meho nazoru neni realisticky (zase, zkonzultujte ho s realitou terenu  treba naproti te elektrarne) a volba trasy od stavidel do Dvirek po levem brehu Jizery  misto pres  Poric mi prijde chybne koncipovana. Hlavne mi ale usek Riegrovou stezkou - at jiz bude koncipovan minimalisticky (nouzova adaptace  stavajici stezky i pro cyklisty vedouci sva kola a neprekazejici si priilis s pesaky)  nebo maximalisticky (kolik by tak stal co nejjednodussi most pres Jizeru pro cyklisty v tom terenu, byly by potreba tak tri...)  prijde nesrovnatelne dulezitejsi pro splneni snu prilakat do Brodu davy cizich cyklistu :)   

Předmět: Železný Brod - město pro byznys ?

Dohledala jsem na městských webovkách informace o Greenway Jizera, kopíruji je tedy i sem:
https://www.zeleznybrod.cz/cz/obcan/dokumenty/rozvoj-mesta/greenway-jizera.html

Tato zpráva je datovaná 27.2.2017, tedy shodou okolností je to dnes přesně rok a den staré....
Bylo by dobré, kdyby sem městští úředníci přidali nějaké aktuálnější informace.
Ale po svých dosavadních zkušenostech tady na DF už nic nečekám.
I když - třeba nás někdo i příjemně překvapí....Zkusme být optimisty....
Počet příspěvků: 44 zobrazené: 1 - 10
< 1 2 3 4 5 >> >