Dobry den vsem. Poklidny a neuspechany :) prubeh vystavby novych autobusovych terminalu dava vhodnou prilezitost zamyslet se nad stavbou, ktera Brod - pry tedy - ocekava v blizke dobe a ktera bude znamenat nesrovnatelne silnejsi zasah do fungovani jeho organismu: mam na mysli planovanou rekonstrukci hlavniho mostu pres Jizeru. Predstavu o tom, co nas pri te rekonstrukci ceka da i nasledujici - myslenkovy - experiment: Predstavme si, ze ty soucasne semafory u pizzerie prejdou na interval rekneme 15 minut cervene, pak 15 minut zelene atd. (Pri zavrene Postovni a Sokolske ulici, aby vysledek experimentu nebyl zkreslen pripadnymi objizdkami; ty pres Jizeru mozne nebudou.) Jaky by takovyhle experiment mel efekt, krome stovek a tisicu nas*anych ridicu i obyvatel mesta? Treba ten - ze by si vsichni, obcane ale i vedeni Mesta se vsi vaznosti konecne uvedomili, co ta prestavba mostu (zvlaste pak, bude li delana v takovem tempu, jake vidime u Terminalu) bude znamenat. Po dobu cca jednoho roku (mozna to jina firma, nez Syner zvladne rychleji) bude mesto po znacnou cast dne zcela zataraseno cekajicimi auty az nahoru na Pelechovskou ulici, plus obdobne ucpavky v ulicich kolem namesti, u vjezdu do mesta ve Dvirkach, atd. Cca 20 min zpozdeni kazdeho vozidla projizdejiciho mestem od Semil na Jablonec ci obracene. Interval, s kterym se budou proudy vozidel poustet na jednosmernou objizdku po provizornim mostu pod stavidly totiz nebude moci byt vyrazne nizsi (!) Jinak by se neumerne snizila "propustna schopnost" te objizdky - s tim efektem, ze by se mesto ve spicce pak obcas ucpalo uplne, a to az na dobu treba i nekolika hodin. A proto je vhodne udelat jakesi odhady a porovnani stavajicich (a budoucich) dopravnich intensit na moste (resp. na te provizorni objizdne trase) jiz ted. Nejjednodussi by asi bylo (zadny vehlasny dopravni odbornik na kraji Vam to lepe neodhadne) kdyby Mesto zaplatilo par svedomitych, peclivych duchodcu, studentu apod. kteri by nezavisle provedli v ruzne dny a hodiny, v ruznou rocni dobu scitani poctu vozidel na moste, jedoucich obema smery. Hlavne ve spicce samozrejme. Jaky bude maximalni dosazitelny "prutok" vozidel tou nahradni trasou pod stavidly ukaze sice presne az praxe - ale pokusit se to odhadnout - a porovnat s dosahovanym "prutokem" vozidel po moste obema smery v soucasnosti - by melo smysl jiz ted. Aby v nastalem dopravnim chaosu/infarktu po zahajeni prestavby mostu nebylo nutno prekotne a neplanovane vytycovat (krome zakazu velkych nakladaku atd.) nahradni objizdky ze Semil do Jablonce pres Plavy, z Pencina pres Splzov a Vrat do Semil atd. Vozidla (asi i autobusy) jedouci ze Semil na Prahu nejspis pojedou pres Tatobity, ze Zamosti do Jablonce to muze tez byt casove vyhodnejsi pres Vrat atd. - ale to vsechno mozna stacit nebude. Z tohoto, ale i dalsich duvodu (most staveny pred 70 lety bude sotva vyhovovat dopravni intensite o 100 let pozdeji, pokud se tedy dramaticky nezmeni k horsimu celkova ekonomicka situace ci naopak se nepostavi v sirsim okoli dalnice, dopravu od oblasti Brodu vic odtahujici, nez nove privadejici) si myslim, ze pro jakekoliv budouci vedeni Mesta by zakladni strategii v akci "Most" melo byt - odlozit tuhle rekonstrukci na co nejpozdejsi dobu. Treba bude stat a kraj roku 2040 opet o neco bohatsi - a vybuduje na tehle dulezite dopravni spojnici Podkrkonosi a Liberce neco velkorysejsiho, nez jenom rekonstrukci davneho protektoratniho mostu z roku 1943...