Změny pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a zákonné změny od 1. 10. 2024 – nečastější dotazy

18.09.2024
Změny pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a zákonné změny od 1. 10. 2024 – nečastější dotazy
Odbor dopravy informuje:

Změny pojištění odpovědnosti a zákonné změny od 1. 10. 2024 – nečastější dotazy

 

  1. Musím dokládat při přepisu vozidla zelenou kartu?

Pokud bylo sjednáno pojištění odpovědnosti u pojišťovny po 1. 10. 2024, tak zelenou kartu předkládat není nutné. Bylo-li ale pojištění uzavřeno před 1. 10. 2024, bude platné, ale ještě cca do poloviny listopadu 2024 nemusí být v informačním systému toto pojištění evidováno. V tomto případě bude nadále nezbytné pojištění prokazovat zelenou kartou nebo pojistnou smlouvou.

  1. Jaké nařízení (zákon) toto umožňuje?

Zákon č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, ve znění platném od 1. 4. 2024 zrušil předchozí zákon č. 168/1999 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Novela tohoto nového zákona platná od 1. 10. 2024 zavádí změnu v přenosu informací o pojištění v reálném čase, tedy na on-line.

  1. Jak řidič prokáže uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v ČR?

Už dnes si řidiči mohou vybrat, zda budou mít zelenou kartu v listinné nebo elektronické podobě. Od 1. 10. 2024 zákon č. 30/2024 Sb. bude postačovat, když bude uzavřeno platné pojištění a je v informačním systému ČKP. Policie a úřady si platnost povinného ručení (pojištění odpovědnosti) ověří on-line (v registru silničních vozidel), tudíž na území ČR řidiči zelenou kartu potřebovat nebudou.

  1. Jak řidič prokáže uzavření pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v zahraničí?

Do zemí EU ale nadále zůstává povinnost zelenou kartu mít u sebe. Od roku 2025 bude postačovat digitální verze. V zemích mimo EU zůstává povinnost mít u sebe zelenou kartu fyzicky vždy.  

  1. Od kdy je platné pojištění odpovědnosti?

Dosud platilo, že pojištění odpovědnosti (tzv. povinné ručení) mohlo být sjednáno i o několik dnů dříve než bylo toto pojištění pojišťovně zaplaceno. Od 1. 10. 2024 budou vozidla, za která nebylo pojištění uhrazeno, tj. za která nebude mít pojišťovna peníze na svém účtu, považována za nepojištěná. Policie a úřady budou existenci pojištění zjišťovat on-line, nikoliv ze zelené karty. 

Pojištění odpovědnosti tak nevznikne uzavřením pojistné smlouvy, ale okamžikem připsání úhrady za pojištění na účet pojišťovny, která následně tuto informaci předá České kanceláři pojistitelů (ČKP) a tato dále poskytuje údaje dalším subjektům.   

  1. Jsou výjimky z pojištění?

Ano, stejně jako dříve se pojištění nevztahuje k provozu vozidel integrovaného záchranného systému (IZS), státem provozovaných vozidel, vozidel ozbrojených sil, vozidel sboru dobrovolných hasičů obce a vozidel odcizených nebo vozidel vyřazených z provozu. Prokazování těchto výjimek se změnou zákona nezměnilo.

  1. Zůstává možnost přerušit placení pojištění odpovědnosti při vyřazení vozidla z provozu?

Ano, na této možnosti se nic nezměnilo a je opět obsažena i v § 12 nového zákona č. 30/2024 Sb. O vyřazení vozidla z provozu může požádat jeho vlastník na kterémkoli obecním úřadu obce s rozšířenou působností, které vykonávají agendu registrace vozidel, a při tomto úkonu na úřadu odevzdat všechny tabulky s registrační značkou a osvědčení o registraci vozidla. Poté může ukončit či přerušit pojištění odpovědnosti. Trvá-li vyřazení vozidla z provozu déle než 12 měsíců je vlastník vyřazeného silničního vozidla povinen bez zbytečného odkladu po uplynutí této lhůty oznámit úřadu, který vyřadil silniční vozidlo z provozu, adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěno a účel jeho využití. Při ukončení vyřazení vozidla z provozu (až se vozidlo bude vracet do provozu) úřad, který vozidlo vyřadil z provozu, vydá vlastníku tabulky s registrační značnou a osvědčení o registraci vozidla, poté co on-line ověří splnění povinnosti pojištění odpovědnosti, resp. zda pojištění bylo pojišťovně uhrazeno. Trvalo-li vyřazení silničního vozidla z provozu déle než 3 po sobě jdoucí roky, úřad přidělí silničnímu vozidlu novou registrační značku a vydá tabulky s touto registrační značkou a nové osvědčení o registraci vozidla, pokud vlastník vozidla před uplynutím této lhůty nepožádá o zachování původní registrační značky.

  1. Vyřazení vozidla z provozu se dříve zapisovalo do technického průkazu. Jak je to nyní?

Informace o vyřazení vozidla z provozu (datum vyřazení a datum ukončení vyřazení) zapisuje registrační úřad jen do registru silničních vozidel, a tím je tato informace dostupná např. i policii. Potvrzení o tomto úkonu, resp. o době vyřazení vozidla z provozu, vydá registrační úřad na žádost, pokud bude potřeba. Stejnou informaci je možné získat i z Portálu dopravy nebo na Datové kostce www.dataovozidlech.cz.

  1. Může úřad rozhodnout o vyřazení vozidla z provozu z moci úřední?

Ano. Česká kancelář pojistitelů eviduje všechny informace od pojišťoven o splnění povinnosti pojištění odpovědnosti a pokud vozidlo 30 dní po sobě nesplňuje tuto podmínku, informaci předá registru silničních vozidel. Příslušný registrační úřad pak dle § 12 odst. 1 písm. b) zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění platném od 1. 10. 2024 pak vyřadí silniční vozidlo z provozu z moci úřední, a rozhodnutí o tomto vyřazení vozidla z provozu může být vydáno jako první úkon správního orgánu v řízení. Rozhodnutí o vyřazení vozidla z provozu se doručuje na adresu evidovanou v základních registrech nebo do datové schránky a je možné se proti němu odvolat do 15 dnů. Další postup úřadu se řídí zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

  1. Může mne úřad potrestat za neodevzdání tabulek s registrační značkou, osvědčení o registraci vozidla nebo za to, že neoznámím adresu místa a účel využití vyřazeného vozidla, nebo když provozuji nepojištěné vozidlo? 

Ano. Za kterékoliv vyjmenované jednání lze v přestupkovém řízení uložit pokutu až 50 000 Kč a v odůvodněných případech i propadnutí věci.

 

Mgr Jiří Horušický, vedoucí odboru dopravy

Zpět