Vše o Železném Brodě
Náhradní most.
Předmět: Náhradní most.
Předmět: Re: Náhradní most.
Dobry den, ja si naopak myslim ze na diskusi alternativ je stale jeste, ale uz opravdu nejvyssi, cas. Nakladna oprava/stavba noveho mostu plne kopirujiciho koncepci mostu stareho znamena i zakonzervovani zakladni dopravni struktury Brodu na dalsi desetileti. Ve tvaru, kterou ziskala pri poslednim velkem dopravne stavebnim vzmachu tohoto mesta, tedy tesne pred a behem Protektoratu. Tehdy se modernizovala dulezita silnice z Prahy pres Brod a Tanvald dale do Rise, stavely se (i strategicky dulezite v dobe hroziciho nepratelskeho napadeni) spojnice Brod - Podbozkov (ktere pak dobre poslouzily i ve zmenene situaci: kdy nova statni hranice u Drzkova prervala dosavadni dopravni spojeni Vysocka a Brodu) a dalsi. Jiz mnoho desetileti existuji plany obchvatu Brodu jednak na trase R10 (tunel "pod sklarskou skolou") jednak- a prave tohoto dopravniho smeru se tyka aktualni most pres Jizeru - na trase Semily-Brod-Turnov.(Tunel ci estakada "pod Pousti".) Bud se tedy definitivne smirme se situaci, ze reseni dopravni situace Brodu z roku 1940 bude muset vyhovovat i rostoucim narokum roku 2040 - nebo durazne pozadejme, prave ted, prislusne dopravni odborniky aby nam vysvetlili, zda u zminovanych planu,stale nejspis pritomnych v uzemnim planu mesta - je nejaka sance na realizaci v blizkych desetiletich. Oprava stavajiciho/postaveni noveho mostu na stejnem miste neni zajmem ci starosti mesta. Je to zajem predevsim kraje - udrzovat pouzitelnou dulezitou krajskou komunikaci. Mestu nalezi uloha zajistit, aby planovane reseni zohlednilo nejen dopravni zajmy sirsiho regionu (coz je pro prislusne krajske organy prvoradou starosti) ale i zajmy obcanu mesta. Zajmem obcanu mesta neni zakonzervovat (touto planovanou, velkou investici do stavajiciho mostu doprovodnych provizornich staveb typu nahradniho mostu pod stavidly) stav dopravnich cest z roku 1940 na dalsi desetileti. Obcane mesta ani jeho volene organy samospravy se nemusi strachovat, co se stane, az nas brodsky most spadne. (At jiz z duvodu nicive povodne, bombardovani nebo tedy spatne udrzby.) Ze by ho nikdo okamzite nezacal opravovat?. Z tohoto obavy mit opravdu netreba. Jde o prilis dulezitou komunikaci (kterou ani nelze rozumne vest jinudy, nez okolim naseho mesta) nez aby ji kraj mohl nechat delsi dobu v neprujezdnem stavu. (Podivejme se na mapu na udoli Jizery a Kamenice mezi Semily, Plavy a Turnovem.) Obavy je treba mit "pouze" z pripadnych nekoncepcnich, vuci mestu arogantnich a nesetrnych, kroku ze strany planovacu a realizatoru noveho mostu. Myslim, ze mesto by melo pozadat vhodneho dopravniho odbornika, znaleho soucasne a mozne budouci intensity dopravnich toku na komunikacich prochazejicich mestem (existuje takovy odbornik?) at se vyjadri ke stavbe noveho brodskeho mostu nejen z hlediska organizace te stavby, ale i z hlediska dopravni situace mesta v dalsich letech a desetiletich. Rekneme nekdy roku 2030. Nezhorsi nakonec postaveni staronoveho mostu dopravni situaci ve meste uz za par let? Tim, ze zakonzervuje (prinejmensim v myslich krajskych planovacu (vedomych si toho, ze "do Brodu" se prece prave investovaly spousty penez, takze ted jsou tedy na rade dalsi kriticka mistav jinych castech kraje") navzdy onen stav z roku 1940? Az se treba postavi (s novou vladou :) planovana dalnice R35 kolem Turnova, ktera zacne "pritahovat" se zvysenou intensitou provoz nejen ve smeru z Polska pres Brod, ale i ze Semilska a dalsich oblasti. Nezahlti se pak nase mesto pri pravidelnych dopravnich zacpach pobliz namesti? Dost blizko k tomuto stavu ma uz i dnes behem dopravnich spicek. Co nastane pri zvyseni intensity transitni dopravy treba jen o 50%? Proto si myslim, ze diskuse o reseni moznych budoucich obchvatu mesta ma smysl prave ted. Plus snazit se kazdopadne odsunout opravu brodskeho mostu na co nejpozdejsi termin, pokud mozno az za nekolik let (opravdu je stav toho mostu tak spatny, neni to jen ucelove straseni?) a pokusit se mezitim prosadit u krajskych organu velkorysejsi reseni dopravni situace nejen odkazem na potreby naseho mesta (tento argument by asi nestacil) ale hlavne take na potreby transitni dopravy prinejmensim ve smeru Semily - Jablonec. Ma smysl hnat se do te stavby, do pulrocni dopravni agonie mesta, poniceni stavu jeho centra (stavba a nasledne bourani provizorniho mostu pod stavidly) s tim, ze novy most vubec neresi docela realnou hrozbu dopravniho kolapsu mesta v blizkych desetiletich? No a ze ten stavajici most mezitim spadne, bude li prilisne prodleni s jeho opravou? Z hlediska obcanu tohoto mesta je to jedno: zda se zacne stavet hned pote, co "dorazi penize" ci az v momente, kdy prislusny zodpovedny expert bude muset most zavrit z bezpecnostnich duvodu. Dopravni kolaps levostranne casti mesta a Porice pri nasledne stavbe noveho mostu bude mit v obou pripadech stejny prubeh... Tady je schematicky nacrtek https://picasaweb.google.com/103026154372275747205/Starepohlednice#5936141766929196962 spis ho tedy minim jako vyzvu "radnici": at take obcanum mesta, nejen anonymnim expertum predstavi koncepci reseni budouci dopravni situace v okoli mesta. No a pokud plany jakychkoliv tunelu ci estakad kolem Brodu jsou opravdu absolutne nerealne - vzhledem k nedostatku statnich penez (jen tak podotknu off topic, ze mestu Jablonec resp. Povodi se nedavno podarilo prosadit stavbu - nejspis docela nadbytecneho - tunelu od prehrady v Jablonci za miliardu Kc,udajne pro povodnovou ochranu mesta, spis ale jen kvuli zhodnoceni prislusnych pozemku z hlediska pojistoven, vidime ze "zdroje" stale jsou, kdyz je dobry lobbing :) tak si myslim, ze za poradne zamysleni stoji aspon tedy ten "nahradni" most pod stavidly. Vime jak tahleta provizorni, docasna reseni byvaji nakonec trvala - vsak taky prime spojeni Porice a Zamosti by bylo rozhodne potrebne. Prinejmensim pro pesi a cyklisty, mozna i pro mistni (jednosmernou?) automobilovou dopravu. (Ulevilo by to trochu krizovatce na Porici.) Nez stavet - a bourat - provizorium docasneho mostu, nestalo by za to spis pod temi stavidly postavit neco trvaleho - a vzhledneho - pro zmineny mistni provoz? Vzhledem k situaci ktera se stavbou noveho hlavniho mostu nastala, mozna by se energie tech, kterym zalezi na urbanistickem dotvoreni centra Brodu (a okoli stavidel je ustrednim bodem tohoto mesta, v jehoz profilu hraje reka nemene dulezitou roli, jako v Praze, Usti nad Labem ci v Ceskem Krumlove) mohla z - asi tezko realizovatelne - lavky pod kostelem presunout o 200 m nize :)
Předmět: Náhradní most.
Předmět: Náhradní most.
Dobrý den. Promiňte mi pohled vesničana. Já jsem zase fascinován, jak světák z města umí fundovaněji určit priority, mnohem lépe, nežli místní vesničané. Nehledě na to, že terminál a most jsou dvě naprosto rozdílné a na sobě nezávislé akce, které jsou financovány rozdílnými majiteli. Terminál financuje město Železný Brod a most přes Jizeru, Krajská správa silnic libereckého kraje.
Chápu
nepříjemné problémy s kapacitou, průchodností a průjezdností
mostu, stejně jako s jeho povrchem. Chápu ale také, že rozhodnutí
vedení Kraje o termínech oprav a zajištění náhradního přejezdu
Jizery nemá moc společného s rozhodnutím MÚ ŽB o výstavbě, s
prominutím, městského terminálu.
Z toho je patrné, že Vaše pejorativní „Hlavně, že bude terminál!“ nemá valného smyslu. Přeji Vám pěkné a spokojené jaro.
Předmět: Náhradní most.
Předmět: Re: Náhradní most.
Dobry den, jen zpresneme formulaci. Misto "Terminal financuje Mesto Z.B" ma byt "Mestu na nej byla poskytnuta dotace". (Mesto stavbu spolufinancuje urcitym, nevelkym dilem.) Coz bude platit i pro dalsi planovane stavby Mesta jako Maly rynek, Greenway apod. Jeste se pripojim k dotazu pro pana ing.Macha na sousednim vlakne: Jsou nejake novinky, za posledni dva roky, ohledne projektu "Maly rynek" a kde je mozno je nalezt?
Předmět: Náhradní most.
Dobrý den, ať zpřesňuji jak zpřesňuji, tak mi z toho obecně vychází, že terminál financuje město Železný Brod a most přes Jizeru Krajský úřad, resp. Krajská správa silnic libereckého kraje. Dotace na terminál byla jistě městu Železný Brod poskytnuta na zcela určitou akci a oprava mostu to zřejmě nebyla. Já přece neznám podrobnosti financování terminálu ani mostu, (kdo a jak velikým dílem se na čem podílí), jen jsem si dovolil reagovat, protože si myslím, že některé výrazy v diskusním příspěvku pana Tomáše M. byly za čarou.
Možná se mýlím a nechal jsem se strhnout patriotismem, nicméně názorová rozdílnost by měla být podstatou Diskusního fóra. Pěkné dny všem.
Předmět: Re: Náhradní most.
Dobry den, novy most a autobusovy terminal maji rozdilne financovani (a vlastniky) ale jedno maji spolecne. Jsou to verejne stavby. U verejnych staveb je prirozene, ze se o ne obcan daneho mesta ci vesnice zajima. Vic, nez o stavby soukrome - po kterych mu v zasade nic neni, nedotykaji li se takove stavby primo jeho majetku ci zajmu. (Pokud tedy ta soukroma stavba pochazi plne ze soukromych prostredku majitele a neni dotovana z verejnych zdroju. V opacnem pripade se i ona stava objektem obecnejsiho obcanskeho zajmu. Nebo ne?) Z hlediska Radnice je samozrejme zasadni rozdil mezi Terminalem (ktery ji "lezi na bedrech") a Mostem, ktery zavisi hlavne na vuli uredniku a prideleni prislusne castky penez/dotace "nahore na kraji". Obcan ale nemusi mit vzdy prehled, odkud pochazeji penize a rozhodovani ohledne stavby konkretniho verejneho objektu. Muze vsak hodnotit stupen ochoty, ci naopak arogance prislusnych uredniku a zodpovednych osob. Terminal se stavi, tady uz jsou diskuse o ucelu a vzhledu dila zbytecne. Maly rynek je zatim jen v planu, proc neni mozno aktualni plany zverejnovat? A v pripade rekonstrukce mostu - asi nejdulezitejsi dopravni stavby v Brode za mnoho desitek let - je opravdu Mesto jen trpnym objektem vule prislusnych krajskych uredniku? Nebo vzneslo nejake konkretni pozadavky na tu stavbu, na jeji rozsah ci dobu konani? Jake? Obcan si prece zaslouzi byt informovan :)
Předmět: Náhradní most.
věřím, že vnímáte tu zásadní změnu v otevřenosti radnice a snahu o informovanost našich občanů.
Jistě ale rozumíte tomu, že diskuzní fórum nemůže sloužit k prezentaci tak složitých a komplexních projektů jako je terminál nebo most, který navíc je opravdu krajskou záležitostí.
K tomu slouží veřejná projednávání a především prezentace na zasedáních zastupitelstva města, kam jsou všichni občané zváni.
K terminálu jich proběhlo několik. Projekt mostu jsme se snažili v rámci našich informací přiblížit občanům ve zpravodaji a jistě se k němu budeme v budoucnu dle aktuálnosti vracet. U mostu je ale informovanost především úkolem kraje, nechceme mluvit za projektanty, statiky, správce krajských silnic nebo Odbor dopravy LK.
Hezký den
André Jakubička
Předmět: Re: Náhradní most.
Dobry vecer vsem. Dovolim si nesouhlasit s formulaci nize :) Na verejnem projednavani neni , dle meho nazoru, z principu cas projednat veci do vetsi hloubky, ani polozit/zodpovedet jakoukoliv slozitejsi otazku. (Nemluve o tom, ze ne kazdy ma zrovna v danou dobu cas, ci chut se hlasite vystavovat na verejnosti. Mnozi preferuji komunikaci pisemnou proti ustni. Oboje ma sve vyhody a nevyhody: pisemna komunikace se vsak prehledneji archivuje. Je pak mozno snadneji obhlednout pokrok, posun ci zmeny postoju, ktere v otazce nastaly v prubehu let. Jakakoliv slozitejsi otazka, tykajici se nejake stavby potrebuje poradne si prohlednout plany a po/znat prislusnou lokalitu i v realu. Vec v klidu posoudit, coz obvykle neni mozno/ neni cas udelat na verejnem shromazdeni. Tam je mozno spis jen zvyraznit otazky jiz predtim nekde polozene, predbezne prodiskutovane a vetsine ucastniku zname. Na rozdil od drivejsich, davnych dob mame prece ted k dispozici ten vynalez zvany internet. Je treba vyuzivat jeho prednosti - spocivajici v mnohem sirsi moznosti moderatorem neomezovane diskuse, nez pri verejne schuzi - a ne jen poukazovat na jeho nectnosti. (Az prilis velky prostor pro ne vzdy kvalitni prispevky. Ty vsak v psane forme obtezuji mnohem mene, nez pri verejnem shromazdeni). Zvlast jde li o slozitejsi otazky , na ktere odpovidajici nema predem pripravenu odpoved. Ustni neverejne pred/projednavani je dobre pro rovnocenne partnery (rekneme projektanta, mestskeho architekta, starostu atd.) verejne projednavani byva pak casto spis uz jen takovou hrou, uspesne ci mene uspesne zvladanou moderatorem, aby se to pripadne nezvrhlo. Resici - nebo aspon predstirajici reseni v tom omezenem case - hlavne tedy jiz drive polozene a predem kvalifikovane probrane otazky. Vzpominam na tu saskarnu, hru na verejnou diskusi , kterou Kraj s vellkou pompou usporadal pred par lety na Kozakove ohledne stavby dalnice R35. Priprava te akce urcite stala Kraj dost milionu m.j. i za ty maluvky a saskovska videa (prepokladalo se, ze vetsine ovcanu, navstevujicich takove akce staci promitnout ono minutove video, aby "byli v obraze") vyrobena firmou Valbek. To byla typicka ukazka, jak diskuse duleziteho (dopravniho) problemu dokaze i diky takovymto "presentacim", verejnym divadlum , ustrnout na deset a vice let. Me prijde - vracim se k Brodu - ze diskuse na temata "Maly rynek" "Greenway" ci "Most" (uvadim ty plany, ktere zaujaly mne) nebyla mezi obcany za posledni dva roky (dva roky a dva mesice, mam li byt presny v pripade Maleho rynku :) temer zadna. Pripoustim, ze to je jen projev obecneho nezajmu vetsiny obcanu o tahle obecna temata - a Mesto v tom udelalo, co mohlo (?) :)
diskuzní fórum nemůže sloužit k prezentaci tak složitých a komplexních projektů jako je terminál nebo most, který navíc je opravdu krajskou záležitostí. K tomu slouží veřejná projednávání a především prezentace na zasedáních zastupitelstva města, kam jsou všichni občané zváni.