Vše o Železném Brodě
Železný Brod, město skla a turistiky
Předmět: Železný Brod, město skla a turistiky
Předmět: Re: Železný Brod, město skla a turistiky
Dobry den, velka zmena se udala i v "kulturnim stredisku" mladeze u byvale pradelny - budouci knihovny https://photos.app.goo.gl/85NV7MJqSiE9orHL9 (vice fotek https://photos.app.goo.gl/LTi8XYbH9Ejq9LU1A je na zaver tehle galerie https://photos.app.goo.gl/YTYd5CpwkubKo5qw9 ) je tam ted konecne po 20 ti letech pres den a po vecerech opet ticho - pote, co budouci staveniste bylo symbolicky oploceno. Snad tedy definitivne zaniklo tohleto "stredisko volneho casu mladeze" vychovajici novou generaci navstevniku delajicich nocni/casne ranni bordel v okoli nedalekeho baru u posty :)
Předmět: Železný Brod, město skla a turistiky
Dobry den
reaguji na Vas prispevek i prispevek pani Kortanove. Jde mi o dalsi "strategickou" lokalitu v meste totiz areal byvaleho Exathermu. Nevim, kolik let ci desetileti uz trva mineni - i velmi vlivnych lidi na radnici - ze jde potencialne o nejhodnotnejsi pozemek dole ve meste. Jenze jak to tam vypada ted, uprostred sezony dovolenych, kdy kempy v nedalekem okoli (napr. v Sedmihorkach ale i jinde) praskaji ve svech pod naporem turistu https://photos.app.goo.gl/YTYd5CpwkubKo5qw9 zatimco v Brode "chcip pes". Proc nelze aspon ukazat podrobny plan, jak se ma toto uzemi promenit a vcas ho dat k dispozici ke kritice verejnosti?S pani Alenou Kortanovou zcela souhlasim v tom, ze drevena radnice byla/ mohla by znovu byt nejvetsi atrakci Brodu. Misto zmensene kopie te stavby bych ten navrh rozsiril/zobecnil na "cokoliv pekneho a napaditeho, co by tu starou radnici vhodne evokovalo" a myslim si, ze dobre misto by mohlo byt take prave zde na prazdne plose po Exathermu. S tim, ze by se tam ale veslo klidne i nove velke parkoviste (aspon by se pri uvahach o Cristalu zeslabily namitky, ze by tam nebylo kde parkovat a nova parkovaci mista by mohla byt take pragmatickym duvodem, jak probudit mnozstvi lidi z letargie ohledne uvah, co noveho by se ve stredu mesta mohlo budovat :) Myslim si tedy, ze ve zdejsi zarustajici a pustnouci krajine je vsudypritomna expandujici stromova zelen tim jedinym, ceho opravdu neni nedostatek :) a vsude kolem mesta i primo v nem je tolik jinych ploch, kde by pripadna nova parkova zelen mohla byt uplatnena nemene dobre, jako na plose po Exathermu :)
A jeste znova ke Greenway. Za poslednich nejmene 25 (presneji za 80) let se ohledne podpory cyklistiky v Brode nehnulo prstem . Plany by proto nemely byt velikasske. Zacit by se melo realistickou uvahou - co lze za kolik desitek millionu poridit a kdo na to da v nasledujicich letech penize. Muj nazor je, ze nejvice nepratelsky k cyklistum je usek Dvirka - namesti a pripadne aktivity by mely zacit nejlepe v teto oblasti.
Letos (a v poslednich letech obecne) je nejnizsi vodni stav na Jizere za posledni desitky/moyna i stovky let a presto v poloprazdnem recisti vidime docela dost lodi, v kontrastu s dobou pred 20 a vice lety - kdy sice podminky pro splouvani byly mnohem priznivejsi, ale nebyla k dispozici patriicna infrastruktura.(= podnikavi lide na Male Skale atd.) takze reka byla po cely rok, s vyjimkou jarni snehove vody, prazdna. To same plati i o cyklistice - i ona by zaslouzila vhodnou infrastrukturu. Nemuselo by to byt nic velikasskeho: pujcovny elektro/kol a cyklobusy/cyklovlaky ucelne organizovane na regionalni urovni tak, aby zasahly i okoli Z.B. by mi prisly realistictejsi nez velkolepa stavba za penize dobrotive EU rozmeru ne o moc mensiho, nez nova zeleznice. Postavit rozume pouzitelnou "Grreenway" , kde nebudete muset kolo vest po uzke zig zag pesine - v tom uzkem, strmem a nepruchodnem terenu mezi rekou a trati nebude zadna malickost! Ona tahle stezka ale stejne nikdy nebude postavena, dle meho nazoru :)
Předmět: Železný Brod, město skla a turistiky
Při návštěvě Malé meditační zahrady u Muzea skleněných betlémů, se mi začaly honit hlavou různé myšlenky. Mám rád principy, nejen v technice ale i v politice a napadlo mne, zda-li volení zastupitelé města nevolili nevědomky špatný princip jeho rozvoje. Je celkem pochopitelné, že zvyk je železná košile, která svírá i když se podmínky diametrálně začnou lišit. Diametrálně lišit, se začaly podmínky v Železném Brodě po roce 2009, kdy byla definitivně ukončena činnost největšího zaměstnavatele ve městě ŽBS, při čemž Kolora skončila o pár let dříve. Tím pádem, přes veškerou úctu k drobným podnikatelům a jejich zaměstnancům, se Železný Brod změnil z průmyslového města na město rezidenční, odkud většina výdělečně činných obyvatel za prací začala dojíždět. Lidé ale, jak se zdá, se s tímto jimi nezaviněným fenoménem dokázali vyrovnat, na rozdíl od jejich volených zastupitelů, kteří, podle mého názoru měli pružně a včas reagovat na diametrálně odlišnou situaci města. Není samozřejmě snadné kočírovat město, které přijde o část daní z průmyslové činnosti a nezanedbatelnou výpomoc ať sponzorskou tak i faktickou.
Nevím jak Vám, ale Brod mne přijde v dopoledních a odpoledních do cca 17té hodiny téměř vylidněný až na malé výjimky. Chybí tu prostě turistický ruch, což pociťují především drobní prodejci. Tím pádem chybí také různá turistická lákadla, včetně předzahrádek a míst, kde si lze v létě pohodlně sednout venku coby turista, odložit batohy, kola, popovídat si a případně se i občerstvit. Ano, děje se tak podle mne dlouhodobě v Avantýře a Stánku na tenise, částečně v hotelu Veselý a restauraci U zvonice, nicméně klasické předzahrádky a turistická zákoutí, tak známé z mnoha měst, zcela v tom našem chybí. Je samozřejmě evidentní, že vylidněné město do pozdního odpoledne nezaplní předzahrádky či turistická zákoutí. Jsou moc prima Sklářské čtvrtky, nicméně mám za to, že Brod by potřeboval podpořit turistický ruch mnohem víc a jinak, nežli jednoročním Skleněným městečkem, Jarmarkem a Sklářskými čtvrtky. Chybí tu jako sůl, podle mne návaznost na cyklotrasu Greenway Jizera, která láká sta tisíce turistů ročně (mimo Železný Brod), dále se neuvažuje o náhradě toboganu, který byl velkým tahákem v letním období a jistě přijdete na další a další, co zde chybí a co by mohlo k atraktivitě Železného Brodu přispět. Pokud však zásadní změnu hospodaření a rozvoje města na základě, nikoliv průmyslovém, ale turistickém, hrubě brzdí nedostatek financí, tak se město pomalu ale jistě dostává, dle mého názoru, do úpadkové spirály. Protože chybí-li finance na cyklostezku, na tobogan na obnovu zchátralé lávky na posílení infrastruktury:
dopravní infrastruktura (pozemní komunikace, vodnícesty, letiště apod.),
technická infrastruktura (inženýrské sítě a technické vybavení území),
občanské vybavení (stavby a pozemky sloužící např. vzdělávání, výchově, sociální péči, zdravotnictví, kultuře, veřejné správě, ochraně obyvatelstva apod.),
veřejné prostranství zřizované nebo užívané ve veřejném zájmu,
nebude samozřejmě žádný přínos z turistického ruchu.
Ono totiž městu moc
aktivit nezbývá, protože jakákoliv výstavba průmyslového
centra je naprosto vyloučena a musí proto vycházet z toho co
zdědilo, tzn. cca 1000 nájemních bytů, opuštěné a nebezpečně chátrající areály
zkrachovalých soukromých fabrik, několik vlastních chátrajících objektů. Přesto
věřím, že zde žije mnoho šikovných a podnikavých lidí, kteří
cítí, že je potřeba urychleně dělat něco i pro „cizí“
lidi - turisty, ve smyslu:
„Železný Brod, město skla a turistiky“
Šťastnou ruku v podzimních volbách a pěkné prázdniny.