Dobry den, pohledem do volebnich programu zjistime, ze postaveni "Greenway" z Lisneho do Brodu slibuji mnoha uskupeni. Vsem bych jim polozil pred volbami otazku: byli jste se nekdy podivat na teren te trasy, v nemz slibujete vytvoreni "bezpečného a atraktivního koridoru podél řeky, kterým stojí zato projít pěšky či projet na kole, bruslích, koloběžce" Byli jste se podivat napr. tady?
https://photos.app.goo.gl/KipuuGbXQHP26F4w5 nebo tady ? https://photos.app.goo.gl/X5EhKYJ6YX7KRznf6 Mate promysleno, jak se zde dohodnete se spravou zeleznice a Povodim? Tusite, na kolik penez stavba te "Greenway" prijde v podobnych usecich? Jste si vedomi, ze "material" na stavbu te "stezky" budou privazet tisice velkych nakladaku korytem Jizery - jinudy je pristup nemozny - treba i pul kilometru daleko od silnice? A zmerili jste si opravdu intensitu provozu na stavajicim useku Mala Skala - Lisny? (Usek Mala Skala - Turnov nezpochybnuji, tak jako nezpochybnuji uzitecnost - navzdory jeji vskutku extremni nakladnosti - pripadne budouci cyklisticke trasy na Riegrove stezce.)
Prosel jsem si dnes po delsim case opet se psem cast te planovane Greenway. Kdyz na nas v jedne neprilis prehledne zatacce zatroubil vlak - pomyslel jsem si, jake to bude, az bude vlak
rozhanet neukaznene rodinky cyklistu pobliz te trati... (mimochodem, cestou zpet jsme dnes opravdu potkali maminku s 3 detmi, kteri se vydali na pesi vylet po kolejich do Brodu az z Lisneho ;) Pokud mate pocit, ze prehanim - jdete si tu trasu prohlednout taky! Tady je nepromazana galerie meho dnesniho vyletu https://photos.app.goo.gl/6XGEb2JgnfD1c5Js6 priklady zvlast "vyzivnych" useku uvadim nahore. Samozrejme, lze se vyhnout jak samotne zeleznici tak i tem nejprudsim svahum na naspu zeleznice - ovsem jen za cenu 1) bud extremne vysokych stavebnich nakladu na ruzne estakady nebo 2) pokud ta stezka bude "zig zag" tedy kazdou chvili prudce klesat ci stoupat. (Kdo pak po ni bude asi jezdit.) Stezka, ktera po vetsinu roku bude na tomto severnim svahu zarostlem lesem vlhka az mokra - a po vlhkych kamenech to pak na kole samozrejme zvlast dobre klouze. Vzdyt tam lezelo na zlute znacce leckde blato i dnes, na zaver nejsussiho a nejteplejsiho leta za poslednich 100 let
Tim ale nechci vyjadrit tomu projektu zcela odmitavy vztah. Smysl by mela kratsi trasa od stavidel pres Poric k elektrarne, cimz by se prekonal ten nejuzsi a nejnebezpecnejsi - pro cyklisty - usek silnice R 10. Trasa vedena bud po pravem brehu Jizery (ten je pro stavbu stezky stavebne nesrovnatelne vhodnejsi, nez levy) nebo aspon vyuzivajici naspu praveho brehu nahonu od Lidlu k elektrarne. Pametnici roku 2015 si vzpomenou na provizorni most pod stavidly - a krasny pohled na mesto, ktery se z neho naskytl (myslim, ze nova, trvala lavka v techto mistech by byla onim skutecne podstatnym prispevkem cyklistum ve meste, jedoucim treba jen na nakup ze Zamosti na Poric ale i tem "dalkovym", jedoucim po trase Lisny - Spalov)
Reka samotna je v useku nad mestem ke Spalovu nesrovnatelne atraktivnejsi, nez trvale polovyschle koryto resp. tisiny nad splzovskym jezem pod Brodem.. Ze ten stary zeleznicni most vede "nikam"? Neni tomu/ nemuselo by byt tak! i kdyz pro nejblizsi desetileti vyloucime
to malo realne dalsi pokracovani "Greenway" po levem breho pro jeho prilisnou nakladnost. V okoli toho mostu (ale i na ostrohu mezi rekou a nahonem) by mohl nekdy vzniknout, po vykaceni mistni dzungle a ponechani jen velkych atraktivnich stromu velky a zajimavy kemp v blizkosti mesta. (Dle meho nazoru je prostor u paraplicka pro kemp trochu skoda - na tak krasne misto:)
Pozn. Tyhlety fraze - co uvadim nize - si muzete jiz asi 15 let precist na oficialnich strankach Greenway... Údolí řeky však přes všechen ten pokrok zůstalo nádherným koutem přírody, kterým je škoda projíždět jen autem či vlakem. Sdružení Český ráj a další partneři přicházejí s projektem Greenway Jizera, jehož cílem je vytvoření bezpečného a atraktivního koridoru podél řeky, kterým stojí zato projít pěšky či projet na kole, bruslích, koloběžce nebo proplout na lodi... Chceme Jizeře vrátit její původní funkci!