Vážený pane docente,
zdá se, že můj výklad nebyl tak
srozumitelný, jak jsem předpokládal. Jako většina úředníků nemám ani právnické
ani didaktické vzdělání a zřejmě jsem již natolik uvykl jazykovému kódu právních
předpisů, že si neuvědomuji, jak jsou některé obraty, ve kterých se denně
pohybuji, pro druhé nesrozumitelné. Nicméně je třeba zdůraznit, že zákony jsou
složité a i my úředníci s nimi zápasíme, jak je vidět na chybách, kterých
se dopouštíme, a které se následně stávají terčem posměchu, případně soudních
žalob. Pokusím se tedy svou chybu napravit a věc lépe vysvětlit.
K bodu a): Jak uvádím ve
svém předchozím příspěvku, odvolání umožnuje účastníkům řízení bránit se proti
rozhodnutím, která ještě nenabyla právní moci, a o kterých si myslí, že jsou v rozporu
s právními předpisy nebo je nějakým způsobem poškozují. Abych uvedl
příklad: žadatel o kácení dřeviny (žadatel je vždy účastníkem řízení), který je
jediným účastníkem řízení, podává odvolání proti rozhodnutí správního orgánu,
neboť jeho žádost byla zamítnuta. Žadatel se odvolává, protože si myslí, že
nebyly dostatečně zváženy veškeré důvody k pokácení dřeviny, např. hniloba
ve kmeni, hodnota majetku v dopadové vzdálenosti… Žadatel by se také mohl
odvolat, protože jeho žádosti bylo vyhověno částečně, z deseti stromů mu
bylo povoleno pokácet jenom pět. Žadatel se může odvolat i v případě, že
jeho žádosti o kácení dřevin bylo vyhověno v plném rozsahu, ale
rozhodnutím mu byla uložena náhradní výsadba, se kterou nesouhlasí. Může nastat
situace, že by se žadatel odvolal z důvodu rozporu rozhodnutí s právními
předpisy: správní orgán uložil žadateli o kácení následnou péči o náhradní
výsadbu po dobu šesti let, ale zákon umožnuje max. pět let. Lze tedy říci, že
smysl odvolání zůstává stejný i v případě, že je pouze jeden účastník
řízení, například žadatel, protože žadateli nemusí být vyhověno, může mu být vyhověno
částečně nebo mu může být uložena povinnost, se kterou nesouhlasí.
Zákon ani správní orgán nemůže předjímat,
zda žadatel bude s rozhodnutím souhlasit nebo nesouhlasit, proto je 15
denní lhůta pro odvolání dána všem bez rozdílu, i když může nastat situace, kdy
je lhůta pro odvolání vlastně zbytečná. O zbytečnosti této lhůty může rozhodnou
pouze ten, kdo tuto lhůtu má.
K bodu b): V případě,
který jsem uváděl ve svém předchozím příspěvku (žadatel o kácení je jediným
účastníkem řízení, bylo vydáno souhlasné rozhodnutí k pokácení, žadatel
provedl kácení před nabytím právní moci rozhodnutí/uplynutím 15 denní lhůty pro
odvolání), „rozhoduje“ o tom, zda se jedná o přestupek, příslušný pracovník
obce s rozšířenou působností, zde na úřadě projednávám přestupky podle
zákona o ochraně přírody buď já, nebo kolega Petruška, dle konkrétních zájmů
ochrany přírody, které jsou nebo mohou být dotčeny. Správní orgán je u jednání,
jehož formální znaky jsou zákonem označeny za přestupek, povinen zjistit, zda
došlo také k naplnění materiálních znaků přestupku (materiální znak
znamená společenskou škodlivost jednání), neboť nelze obecně vycházet z toho,
že jednání naplňující formální znaky přestupku automaticky naplňuje materiální
znaky přestupku (viz Rozsudek Nejvyššího správního soudu č.j. 5 As 104/2008 –
45 ze dne 14. 12. 2009). Při zjišťování, zda jsou u určitého jednání naplněny
materiální znaky přestupku, musí správní orgán zohlednit veškeré relevantní
okolnosti, řídit se platnou legislativou, držet se ustálené rozhodovací praxe,
řídit se metodickými pokyny nadřízených orgánů a judikáty Nejvyššího správního
soudu, zjistit, jak je dané jednání škodlivé, a další; pokud se setká s případem,
se kterým si neví rady, může oslovit nadřízený orgán o metodickou pomoc.
Zde bych rád položil otázku, pane
docente, jak je jednání, o kterém zde vedeme spor, společensky škodlivé?
Upozorňuji, že se nejedná o to, zda stromy měli či neměli být pokáceny, tedy o
správnost rozhodnutí, ale o to, že stromy určené k pokácení, byli pokáceny
dříve a nemá cenu hádat se, jestli o 15 nebo 2 dny. Do řízení již nemohl nikdo
zasáhnout. Uvažme: v jednom případě se žadatel vzdá práva na odvolání ihned
po obdržení rozhodnutí a stromy pokácí ještě týž den. V druhém případě se
žadatel nevzdá práva na odvolání a stromy pokácí za pět dní po obdržení
rozhodnutí. Výsledek je v obou případech stejný, stromy byly pokáceny. Byl
někdo dotčen na svých právech? Nebyl, protože není jiný účastník řízení než
žadatel. Vznikla rozdílným jednáním těchto žadatelů rozdílná újma životnímu
prostředí? Nevznikla. Co by se stalo, kdyby podle druhého příkladu jednali ve
stejné situaci všichni lidé, vznikala by životnímu prostředí rozdílná újma
oproti situaci, kdyby se všichni vzdávali práva odvolání? Nikoli. Musím
konstatovat, že na takovém jednání neshledávám naplněny materiální znaky
přestupku, tedy se o přestupek nejedná a řízení o přestupku zahájit nesmím,
nikoli nemusím.
Možností, jak se bránit proti rozhodnutím,
se kterými člověk nesouhlasí, je řada, záleží na okolnostech, několik možností je
uvedeno ve správním řádu, je třeba si ho prostudovat, (proti nevhodnému chování
autorit, např. úředníků či nesprávnému postupu správních orgánů, neposkytuje-li
správní řád jiný prostředek, lze podávat stížnosti, viz § 175 správního řádu) dále
pak máme soudy, právníky a další. Někdy nelze udělat nic proti jednání druhého,
protože na ně má právo, i když se nám to nelíbí. Jako úředník na úseku ochrany
přírody se setkávám se spoustou věcí, které se mi nelíbí, a nic proti nim
nezmohu, protože dle zákona, mají lidé na to a to právo, nebo dané jednání není
prostě právně postižitelné.
Předchozí i tento příspěvek dejte
k přezkoumání Vašimi studenty, kolegy či přáteli dle libosti, v žádném
případě není mým úmyslem někoho klamat a nepíšu sem proto, že jsem podrážděný,
jak uvádí paní Kortanová, psát sem není mou povinností, píšu sem proto, že mě
toto téma zajímá a budu rád, když si to někdo přečte a dozví se, že se může
například vzdát práva na odvolání, že má na odvolání 15 dní, proč se nevedlo
přestupkové řízení v řešeném sporu atd., zároveň se tím sám učím.
Děkuji Vám za Vaše dotazy
K příspěvkům paní Kortanové:
Rozhodnutí, které vydal kolega Petruška
ohledně kácení před sklářskou školou, přezkoumali na základě podnětu paní
Kortanové, jak Krajský úřad Libereckého kraje, tak Česká inspekce životního
prostředí a shledali v rozhodnutí formální chyby, které nemají vliv na
zákonnost rozhodnutí. Na začátku rozhodnutí je mylně uvedeno město Ž. Brod jako
žadatel, ve výrokové části (ta je důležitá) je již správně uveden Liberecký
kraj v zastoupení ředitele školy, ve spise je žádost podaná opět ředitelem
školy. Chybou pana kolegy se z města opravdu nestane žadatel, na kterého
by přecházeli práva anebo povinnosti žadatele.
Krásné dny přeje
Bc. Vítězslav Prchal
referent odboru životního
prostředí