Český autoland se rozpíná. Autoprůmysl má rekordní poptávku po nových prostorech
20. 10. 2015 00:00
titulní strana 0- Kvůli převaze poptávky po prostorech i lidech stále více výrobců autodílů hledá nová místa, kam výrobu umístit.
- Ve stávajících oblastech automobilového průmyslu jsou vysoké nájmy i mzdy, o každého zaměstnance je navíc třeba se přetahovat.
Příliv investic automobilového průmyslu pokračuje. Loni firmy z oboru přišly do agentury CzechInvest s projekty za 21,1 miliardy korun, tedy téměř dvojnásobkem oproti roku 2013. A letos pro vyšší výrobu potřebují nové prostory.
Podle poradenské společnosti CBRE je poptávka po nájmech ze strany automobilového průmyslu letos rekordní. Za první pololetí letošního roku tvoří tento obor celou třetinu zájmu o výrobní a skladovací prostory, tedy více, než by odpovídalo stávající síle oboru v české ekonomice. Pro srovnání, loni byl podíl autoprůmyslu v nových nájmech 15 procent.
Výrobců dílů v Česku přibývá hned z několika důvodů. Pokračuje přesun výroby ze západní Evropy do levnějších nových členských zemí EU. Do Česka přicházejí i výrobci z Asie, kteří chtějí být blíže evropským automobilkám. Pomáhá i to, že se v Česku i jeho okolí vyrábí stále více aut. Například se zvýší výroba v závodě Škody Auto v Kvasinách a firma Jaguar Land Rover postaví nový závod ve slovenské Nitře.
Kvůli převaze poptávky po prostorech i lidech stále více výrobců dílů hledá nová místa, kam výrobu umístit. Ve stávajících oblastech automobilového průmyslu jsou vysoké nájmy i mzdy, o každého zaměstnance je navíc třeba se přetahovat. "Pozornost investorů se tak zaměřuje i na sever Čech a nově i okolí Hodonína," říká Lukáš Šaling z CBRE, který pro nové investory zpracovával studii vhodnosti různých lokalit.
Severní Čechy a jih Moravy u dálnice na Bratislavu spojuje nízká úroveň mezd, u dělníků pod 20 tisíc korun měsíčně, a nadprůměrně vysoká dostupnost vhodných pracovníků. Na severu Čech lze počítat i s vyšší státní podporou pro nezaměstnaností postižený region, a tedy i řadou připravených průmyslových zón, jako je například ta u Žatce, kam hned několik výrobců dílů nyní míří.
991 mld. Kč
byl loňský objem výroby v českých firmách automobilového průmyslu. V oboru se letos investuje a navyšuje se výroba.
Rekordní poptávka je po nových skladovacích a výrobních plochách.
Naopak stávající zóny automobilového průmyslu, jako je například okolí Mladé Boleslavi, dálnice D5 u Plzně či oblast od kolínské TPCA po závod Škody Auto v Kvasinách, odrazují nadprůměrnými mzdami i nižší dostupností lidí. Vhodné průmyslové zóny jsou navíc obsazené. "Pro některé dodavatele má ale přesto smysl tam novou výrobu zavádět," tvrdí Šaling.
Záleží i na tom, jak rychle je možné nový závod vybudovat.
Pro dodavatele je důležité i to, aby své zboží snadno dostali přímo do automobilek. Právě proto se stahují buď přímo k výrobcům, nebo alespoň k dálnicím, které k nim vedou. Pokud není výrobce dílů schopen kvůli přílišné vzdálenosti dodávat včas a pravidelně, nemá šanci kontrakt získat − nebo musí vybudovat mezisklad poblíž odběratele. A to stojí peníze.
Z Česka je dobrá dostupnost jak do německých automobilek, tak do těch v Polsku, na Slovensku, v Rakousku či Maďarsku.
V okruhu 500 kilometrů od středu Česka je hned 33 závodů automobilek. Výhodou jsou i mzdy, které jsou třikrát nižší než v Německu.
Hodonínsko či Břeclavsko nebyly dosud pro obor podle údajů agentury CzechInvest příliš populární oblasti. Míří tam násobně méně investic než na sever Čech. Vše ale může změnit výstavba nového závodu automobilky Jaguar Land Rover v Nitře. Právě z Hodonína je možné do dvou hodin dopravit díly hned do tří slovenských automobilek − do bratislavského Volkswagenu, trnavského Peugeotu a nitranského Jaguaru. Přitom mzdy v Česku jsou v průměru nižší než na Slovensku.
Kliknutím na obrázky se grafiky zvětší.