Vše o Železném Brodě
Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
v tom, že "město nemůže vše dávat na schválení občanům. Je nesmysl, aby o tom měli nějak obyvatelé rozhodovat", s Vámi nesouhlasím.
10 milionová investice (i mnohé menší) by měly být projednány s těmi, kteří je budou užívat i financovat, s občany města.
Podobně investice do odkoupení budovy Exathermu by tenkrát zřejmě přes hlasování občanů neprošla, protože její přínos pro město také neodpovídá výši toho výdaje. Ty prostředky mohly být použity účelněji.
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
Doplním, že městský rozpočet to má stát cca 10 milionů Kč.
Hlavní námitkou je, že toto řešení nepomůže odlehčit dopravu hlavně v Masarykově ul., což by splnilo umístění autobusového nádraží (zastávky) k ulicím Vaněčkova nebo Štefánikova.
O tomto projektu dosud neproběhla občanská diskuze a občané neměli možnost vyjádřit se (v občanském hlasování), zda takovéto řešení za 10 MKč z finančních prostředků města chtějí.
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
Jeden dovětek, aby nedošlo k diskusi o jiném předmětu stavby :
- Projekt dopravního terminálu zahrnuje stavbu nového autobusového nádraží u železniční stanice. Tato část projektu zahrnuje vybudování obrátky autobusů, odstavy pro 4 autobusy, nástupní a výstupní prostory a parkování pro asi 10 automobilů typu park and ride či kiss and ride (to je pro krátkodobé stání, kdy vás na vlak či autobus někdo odveze). Přestavba budovy nádraží v projektu není. Budova je v majetku Českých drah a.s. a po několika jednáních jsme nabyli dojmu, že pro ČD není zas až tak důležitá. Jako město ale do cizího majetku investovat nebudeme.
- Součástí této stavby je oprava mostku přes Brodecký potok a úprava Nádražní ulice. Samozřejmě bude opraven i opační směr ulice k železniční stanici, takže relativně dlouhý úsek.
- Poslední součástí zakázky je přestavba stávajícího autobusového nádraží na zastávku se 4 nástupními hranami. Zbylá část plochy dnešního autobusového nádraží se přestaví na veřejné prostranství, kde může být tržnice, ale i víceúčelová odpočinková plocha. V projektu je navrženo vydláždění a v omezené míře doplnění zeleně.
- Organizace dopravy podle předběžných návrhů by měla být taková. Že autobusy do Koberov či Semil pojednou z dnešního autobusového nádraží u sokolovny k terminálu a dále svým směrem, autobusy na Malou Skálu či Jablonec pozedou od terminálu na dnešní autobusové nádraží a pak dál. Množství spojů na území města se tím zvýší, ale zároveň se tím vyjde vstříc požadavkům na zajištění městské dopravy na trase od sídliště Na Vápence k poliklinice.
- Dálkové autobusy, které nemají vazbu na vlaková spojení (spíše jim konkurují) budou asi nadále zastavovat jen na dnešním autobusovém nádraží. Obě dopravní plochy budou propojeny informačním systémem.
- V diskusi je celkem oprávněně poukázáno na nevyhovující stav železniční stanice. To musíme s majitele řešit, ale nemělo by to být na úkor městské pokladny. Stejně tak budeme v rámci projektu regenerace panelového sídliště Na Vápence řešit lepší přístup pro obyvatele sídliště k železniční stanici. Doufám, že nám na stránkách města povede postupně naplňovat vymezený prostor pro informace o investičně náročných projektech. Informace se budou objevovat v sekci pro občany pod odkazem na důležité dokumenty, kde budou v odkaze "Rozvoj města".
Předmět: Nový dopravní terminál
K dotacím
Ať už získáme jakoukoliv dotaci nebo státní podporu (Zelená úsporám, příspěvek na penzijní připojištění, dotovaný telefon od operátorů), nebo úžasnou předvánoční slevu, není to to hlavní.
Podstatným zůstane vždy jenom: „Co nás to bude stát?“ (se vším všudy - provozními, servisními a dalšími náklady) a „Chceme to za tu cenu?“
K Terminálu
Jsou-li v projektu zahrnuty náklady na úpravu prostoru současného autobusového nádraží, nevím, možná ano, možná to budou další navazující náklady.
Přínos v dopravě bude u autobusů, které přijedou od Pelechova nebo od Koberov a zase odjedou tímto směrem. Autobusy jedoucí ve směru E65 (Turnov-Tanvald) však pojedou Masarykovou a Nádražní ulicí o cca 700m (celkem)dál. Nestudoval jsem jízdní řády, ale odhaduji že těchto autobusů bude víc.
Jinak, lidi z pelechovské stráně to budou mít na autobusák blíž, ostatní dál.
Myslím, že za 10 milionů (městem vynaložených nákladů) by se toho dalo zkulturnit víc, než prostor u vlakového nádraží.
K diskuzi o projektech města
Snad se shodneme v tom, že naše osobní názory se mohou lišit od názorů většiny obyvatel města.
Občané města by měli být těmi, kdo rozhodnou o tom, do jakých investic by mělo město dát peníze a do kterých ne. Občanské hlasování by mělo být na začátku každého projektu. Kdyby tomu tak bylo už v minulosti, zřejmě by sešlo i z toho odkoupení budovy Exathermu.
Osobně míním, že investici 10 milionů do přesunutí autobusového nádraží k vlakovému by měli posoudit občané města v občanském hlasování.
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
K výše uvedené diskusi mohu za městský úřad pouze doplnit následující :
1) Dopravní terminál - projednává se přibližně od roku 2008. V té době jsem pracoval v Semilech a přesto jsem se o jeho přípravě dozvěděl. Nemyslím si tedy, že by něco probíhalo v utajení. S projektem souhlasilo bývalé i současné zastupitelstvo, projekt se veřejně prezentoval zastupitelům a odděleně také nájemníkům nejbližších obytných domů, kteří mohou být stavbou a provozem dotčeni. V současné době spouštíme odkaz na webových stránkách města (Občan - Dokumenty - Rozvoj města) prezentace všech výzamných projektů, terminál, cyklostezky regenerace sídlišť oprava sokolovny i rekonstrukce Malého náměstí se zde postupně během listopadu objeví.
2) Most přes Jizeru bude investovat Liberecký kraj. Práce na zpracování dokumentace (pokud vím) ještě nebyly zahájeny.
3) Malé náměstí - připravujeme projekt rekonstrukce Malého náměstí včetně oprav komunikací v oblasti Trávníky. Je to již přibližně rok, co byla zpracována zadávací dokumentace a zastupitelstvo města rozhodlo o zorganizování Architektonicko-urbanistické soutěže. Na základě výsledku soutěže bylo rozhodnuto o zadání dokumentace. Výsledky soutěže byly prezentovány a všechny návrhy byly vystaveny v zasedací místnosti úřadu od 19.3. do 26.3.2012.
4) Řešení křižovatky Průmyslová - Vaněčkova - tato problematika je přednostně záležitostí Ředitelství silnic a dálnic, město se bude zabývat pouze stavem mostu přes náhon, případně pak řešením bezpečnosti výjezdu, což je záležitostí jiné rubriky v rámci diskuse.
5) Greenway Jizera - tento projekt je již také pěkně "vousatý", protože jeho základní idea se objevila přibližně před deseti lety. Před 5 lety bylo podepsáno memorandum o spolupráci, a o základních cílech projektu byla informována zastupitelstva všech měst a obcí, jichž se řešení dotýká. Základní vyhledávací studie byla vyvěšena již na předchozí verzi webových stránek, proto si myslím, že se opět nejedná o žádný utajovaný projekt. Při zmínce o nákladech projektu chybí doplnění, že samozřejmě zkoušíme tyto náklady snižovat žádostmi o dotace na projektové práce. Konkrétně u první etapy projektu cyklostezky, tedy dokumentace pro územní řízení, je to dotace z Euroregionu Nisa, která by nám měla být proplacena v příštím roce ve výši 15,3 tis. Euro. O konkrétní výši dotace probíhají jednání a konkrétní částka závisí na aktuálním kursu koruny vůči euru.
Závěrem bych si dovolil jeden návrh či žádost (nevím přesně jak to nazvat) - v diskusi se objevují připomínky, které naznačují, že výše uvedené projekty jsou rozporuplné či zbytečné. Chybí zde však návrh, které projekty jsou ty smysluplné. Tím by veškeré diskuse mohly být zahájeny. Konečné rozhodnutí však bude vždy záležet na zastupitesltvu města.