Vše o Železném Brodě
Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
Vážený pane Zahradníku,
k vašim připomínkám jen několik málo poznámek. Jestliže se plánuje takto rozsáhlý projekt už od roku 2008, tak si myslím, že na zásadní diskusi už je poněkud pozdě. Součástí žádosti o dotaci byla projektová dokumentace, podle které se bude stavět. Jinou možností je dotaci odmítnout a nechat vše při starém, ale takový návrh při žádné diskusi nepadl.
1) Mostek přes Brodecký potok - zvláště po dešti nebo na jaře mi Brodecký potok stoku vůbec nepřipomíná, a mosty a propustky se jak známo musí stavět na maximální množství vody, které je očekáváno. Takže rozhodně bych nezasypával, oprava mostku je podle mě adekvátní investicí.
2) Věnování části peněz na úpravu břehu Jizery - no nechce se mi skončit v pozici pánů Kocourka nebo Ratha, takže rozhodně žádné "odklánění" navrhovat nebudu.
3) Dálkováí autobusová doprava přes Železný Brod podle mého zůstane na stávajícím autobusovém nádraží, které sice bude zastávkou ale s možností objetí. Autobusové dopravce nebudeme nutit, aby zajížděli k železniční stanici, ale měli by si sami spočítat, zda se jim to vyplatí. Na dnešním nádraží u sokolovny však nebudou moci parkovat. Protože dálkové autobusy nemají přímou vazbu na vlaky, ba ve velké většině případů jim konkurují (na trase Tanvald - Turnov - Praha je to asi nejvíce vidět), budou pravděpodobně zastavovat pouze u sokolovny tak, jak je tomu dnes. V Železném Brodě nastupuje a vystupuje značné množství cestujících. Pokud tomu tak bude i nadále, nemají dopravci důvod na budoucí zastávku zajíždět.
Daniel Mach, odbor územního plánování a regionálního rozvoje
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
Osobně míním, že z plánovaných investic města Železný Brod je Nový dopravní terminál jednou z nehorších. Nepřinese nic dobrého pro dopravu v městě, ani pro naprostou většinu občanů města. Navíc bude stát město cca 10 milionů.
................................................................................................................................................................
Uvedu přehled plánovaných investic, které souvisejí s dopravou ve městě a o kterých něco vím :
Nový dopravní terminál
v článku se píše: „Zbytek nákladů ve výši cca 9,7 milionů bude hradit město z vlastního rozpočtu.“
Most přes Jizeru(viz samostatné vlákno diskuze)
„Most je v majetku Krajské správy silnic Libereckého kraje. Ta plánuje jeho velkou rekonstrukci, případně dokonce stavbu nového mostu na rok 2013.“
Podíl města na nákladech jsem zatím nikde nenašel.
Malé náměstí
V Železnobrodském zpravodaji 10/2012 /str.5 se píše:
„schvaluje se uzavření smlouvy o dílo na zpracování projektové dokumentace Malé náměstí v Železném Brodě .....v ceně 2 493 240 Kč...“ z čehož usuzuji, že se uvažuje i o realizaci projektu.
Řešení křižovatky Průmyslová - Vaněčkova (most u Penny)
zřejmě v plánu investic není.
Ale v dopise z ŘSD Praha mi pan Veigert píše:“... že se ŘSD ČR , spolu s Městem Železný Brod a sousední Obcí Líšný, pokusí získat souhlas majitele VE Železný Brod k navýšení stávající nábřežní zdi náhonu k vodní elektrárně, které by v budoucnu umožnilo rozšíření stávajícího dopravního prostoru mezi vozovkou silniceI/10 a vodním náhonem a posun svodidla s nižží svodnicí dál od jízdních pruhů.“
Nevím, jak a nakolik jsou zmíněné investice koordinány, vzhledem k tomu, že jsou zřejmě financovány z různých zdrojů, nebude asi koordinace jednoduchá.
................................................................................................................................................................
Nenašel jsem ve městě člověka, který by investici do vybudování nového dopravního terminálu
podporoval.
Míním, že by zastupitelé města měli dotaci na tuto investici odmítnout, nebo třeba i vrátit.
Míním, že by plánování investic (i menších, než 10 milionů) měla předcházet referenda o tom, zda občané uvažovanou investici za uvažovanou cenu chtějí.
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
K výše uvedené diskusi mohu za městský úřad pouze doplnit následující :
1) Dopravní terminál - projednává se přibližně od roku 2008. V té době jsem pracoval v Semilech a přesto jsem se o jeho přípravě dozvěděl. Nemyslím si tedy, že by něco probíhalo v utajení. S projektem souhlasilo bývalé i současné zastupitelstvo, projekt se veřejně prezentoval zastupitelům a odděleně také nájemníkům nejbližších obytných domů, kteří mohou být stavbou a provozem dotčeni. V současné době spouštíme odkaz na webových stránkách města (Občan - Dokumenty - Rozvoj města) prezentace všech výzamných projektů, terminál, cyklostezky regenerace sídlišť oprava sokolovny i rekonstrukce Malého náměstí se zde postupně během listopadu objeví.
2) Most přes Jizeru bude investovat Liberecký kraj. Práce na zpracování dokumentace (pokud vím) ještě nebyly zahájeny.
3) Malé náměstí - připravujeme projekt rekonstrukce Malého náměstí včetně oprav komunikací v oblasti Trávníky. Je to již přibližně rok, co byla zpracována zadávací dokumentace a zastupitelstvo města rozhodlo o zorganizování Architektonicko-urbanistické soutěže. Na základě výsledku soutěže bylo rozhodnuto o zadání dokumentace. Výsledky soutěže byly prezentovány a všechny návrhy byly vystaveny v zasedací místnosti úřadu od 19.3. do 26.3.2012.
4) Řešení křižovatky Průmyslová - Vaněčkova - tato problematika je přednostně záležitostí Ředitelství silnic a dálnic, město se bude zabývat pouze stavem mostu přes náhon, případně pak řešením bezpečnosti výjezdu, což je záležitostí jiné rubriky v rámci diskuse.
5) Greenway Jizera - tento projekt je již také pěkně "vousatý", protože jeho základní idea se objevila přibližně před deseti lety. Před 5 lety bylo podepsáno memorandum o spolupráci, a o základních cílech projektu byla informována zastupitelstva všech měst a obcí, jichž se řešení dotýká. Základní vyhledávací studie byla vyvěšena již na předchozí verzi webových stránek, proto si myslím, že se opět nejedná o žádný utajovaný projekt. Při zmínce o nákladech projektu chybí doplnění, že samozřejmě zkoušíme tyto náklady snižovat žádostmi o dotace na projektové práce. Konkrétně u první etapy projektu cyklostezky, tedy dokumentace pro územní řízení, je to dotace z Euroregionu Nisa, která by nám měla být proplacena v příštím roce ve výši 15,3 tis. Euro. O konkrétní výši dotace probíhají jednání a konkrétní částka závisí na aktuálním kursu koruny vůči euru.
Závěrem bych si dovolil jeden návrh či žádost (nevím přesně jak to nazvat) - v diskusi se objevují připomínky, které naznačují, že výše uvedené projekty jsou rozporuplné či zbytečné. Chybí zde však návrh, které projekty jsou ty smysluplné. Tím by veškeré diskuse mohly být zahájeny. Konečné rozhodnutí však bude vždy záležet na zastupitesltvu města.
Předmět: Nový dopravní terminál
Předmět: Nový dopravní terminál
K dotacím
Ať už získáme jakoukoliv dotaci nebo státní podporu (Zelená úsporám, příspěvek na penzijní připojištění, dotovaný telefon od operátorů), nebo úžasnou předvánoční slevu, není to to hlavní.
Podstatným zůstane vždy jenom: „Co nás to bude stát?“ (se vším všudy - provozními, servisními a dalšími náklady) a „Chceme to za tu cenu?“
K Terminálu
Jsou-li v projektu zahrnuty náklady na úpravu prostoru současného autobusového nádraží, nevím, možná ano, možná to budou další navazující náklady.
Přínos v dopravě bude u autobusů, které přijedou od Pelechova nebo od Koberov a zase odjedou tímto směrem. Autobusy jedoucí ve směru E65 (Turnov-Tanvald) však pojedou Masarykovou a Nádražní ulicí o cca 700m (celkem)dál. Nestudoval jsem jízdní řády, ale odhaduji že těchto autobusů bude víc.
Jinak, lidi z pelechovské stráně to budou mít na autobusák blíž, ostatní dál.
Myslím, že za 10 milionů (městem vynaložených nákladů) by se toho dalo zkulturnit víc, než prostor u vlakového nádraží.
K diskuzi o projektech města
Snad se shodneme v tom, že naše osobní názory se mohou lišit od názorů většiny obyvatel města.
Občané města by měli být těmi, kdo rozhodnou o tom, do jakých investic by mělo město dát peníze a do kterých ne. Občanské hlasování by mělo být na začátku každého projektu. Kdyby tomu tak bylo už v minulosti, zřejmě by sešlo i z toho odkoupení budovy Exathermu.
Osobně míním, že investici 10 milionů do přesunutí autobusového nádraží k vlakovému by měli posoudit občané města v občanském hlasování.
Předmět: Nový dopravní terminál
Jeden dovětek, aby nedošlo k diskusi o jiném předmětu stavby :
- Projekt dopravního terminálu zahrnuje stavbu nového autobusového nádraží u železniční stanice. Tato část projektu zahrnuje vybudování obrátky autobusů, odstavy pro 4 autobusy, nástupní a výstupní prostory a parkování pro asi 10 automobilů typu park and ride či kiss and ride (to je pro krátkodobé stání, kdy vás na vlak či autobus někdo odveze). Přestavba budovy nádraží v projektu není. Budova je v majetku Českých drah a.s. a po několika jednáních jsme nabyli dojmu, že pro ČD není zas až tak důležitá. Jako město ale do cizího majetku investovat nebudeme.
- Součástí této stavby je oprava mostku přes Brodecký potok a úprava Nádražní ulice. Samozřejmě bude opraven i opační směr ulice k železniční stanici, takže relativně dlouhý úsek.
- Poslední součástí zakázky je přestavba stávajícího autobusového nádraží na zastávku se 4 nástupními hranami. Zbylá část plochy dnešního autobusového nádraží se přestaví na veřejné prostranství, kde může být tržnice, ale i víceúčelová odpočinková plocha. V projektu je navrženo vydláždění a v omezené míře doplnění zeleně.
- Organizace dopravy podle předběžných návrhů by měla být taková. Že autobusy do Koberov či Semil pojednou z dnešního autobusového nádraží u sokolovny k terminálu a dále svým směrem, autobusy na Malou Skálu či Jablonec pozedou od terminálu na dnešní autobusové nádraží a pak dál. Množství spojů na území města se tím zvýší, ale zároveň se tím vyjde vstříc požadavkům na zajištění městské dopravy na trase od sídliště Na Vápence k poliklinice.
- Dálkové autobusy, které nemají vazbu na vlaková spojení (spíše jim konkurují) budou asi nadále zastavovat jen na dnešním autobusovém nádraží. Obě dopravní plochy budou propojeny informačním systémem.
- V diskusi je celkem oprávněně poukázáno na nevyhovující stav železniční stanice. To musíme s majitele řešit, ale nemělo by to být na úkor městské pokladny. Stejně tak budeme v rámci projektu regenerace panelového sídliště Na Vápence řešit lepší přístup pro obyvatele sídliště k železniční stanici. Doufám, že nám na stránkách města povede postupně naplňovat vymezený prostor pro informace o investičně náročných projektech. Informace se budou objevovat v sekci pro občany pod odkazem na důležité dokumenty, kde budou v odkaze "Rozvoj města".