Vše o Železném Brodě
Mosty v Brodě
Předmět: Mosty v Brodě
Předmět: Mosty v Brodě
Dobry den, jeste pridam dodatek k te planovane oprave mostu, ktera je - z meho pohledu - nepochopitelne mestem uspechavana. Snad pry kvuli tomu, aby tahle stavba (mostu) neblokovala planovanou "revitalizaci" Maleho Rynku. Uvedomme si ale prosim, ze oprava hlavniho mostu pres Jizeru bude stavba s daleko zavaznejsimi dopady pro aktualni (ale i budouci) zivot mesta nez sebeambicioznejsi prestavba Maleho rynku
Kdysi davno jsem se jednou v kvetnu zdesil pri pohledu na novy vlakovy jizdni rad. Zasel jsem pak v Praze na ministerstvo dopravy s dotazem, zda a kde mohu zanechat - jako obcan - nejake namety k vhodnejsi organizaci spesnych vlaku na trase Praha - Tanvald. Vratna u vchodu mne poucila, ze "namety tady nikdo necte" a ze musim napsat stiznost. Chci li, aby se mym nametem nekdo vubec zabyval.. Napsal jsem pak tedy stiznost, zacinala slovy, dodnes si je pamatuji: "Vazeni soudruzi, s novym jizdnim radem se dale zhorsilo spojeni na trase.." Kupodivu jsem uspel . Vecerni rychlik z Prahy do Brodu a Tanvaldu s dalsim jiznim radem opet obnovili. (Asi jsem tehda nebyl sam s tou stiznosti :)
Zitra navstivi Brod pan hejtman. Co takhle to zkusit zformulovat stiznost - aby si prislusneho nametu na kraji vsimli, Bude to mozna viditelnejsi nez hnat to jako namet pres brodskou radnici. A treba se ke me nekdo pripoji . Pozn: Jeste to zitra asi tady na strance trochu preformuluji :)
VEC: Stiznost na nedbalou pripravu akce "Novy most" v Zeleznem Brode
Vazeni panove a damy, zvoleni do noveho krajskeho zastupitelstva -
planovana oprava mostu pres Jizeru v Zeleznem Brode bude znamenat velmi vyrazny zasah nejen do fungovani mesta Zelezny Brod, ale take do kazdodenniho zivota tisicu cestujicich na dulezite krajske silnici 292 resp. 282 (Lomnice - Jilemnice - )Semily - Brod - Jablonec (- Liberec) Prijde mi, ze u teto akce nebyl proveden patricny predbezny, dopravni pruzkum kapacity navrzenych objezdnych tras a hrozi tak mnohamesicni kolaps dopravy ve meste. Kritickymi misty navrhovane opravy jsou zejmena
a) stavajici mostek pres nahon u Penny, ktrery zminena rekonstrukce zamysli ponechat beze zmeny (!)
b) kapacita nahradniho, provizorniho mostu pres Jizeru a souvisejicich provizornich komunikaci
Ve spickovem provozu hrozi b) trvale ve spickach zahltit levobrezni cast mesta a Poric kolonami aut, v pripade naplneni kapacity komunikaci na Porici se pak problem prenese i na mezinarodni silnici I/10. Kterou ucpou auta cekajici ve smeru od Jablonce na moznost vjezdu na auty zatarasenou Poric. Jako jeste kritictejsi misto mi ale prijde mustek a) - hrozici castym ucpanim tamni uzke krizovatky (ktera ma dle planu zrejme zvladnout vicemene stejnou (!) uroven provozu jako mnohem prostornejsi, a i tak nekdy ve spicce jiz temer se ucpavajici, krizovatka na namesti pod Cristalem). Tenhleten problem pretrva i v pripade dostatecne prujezdnosti b). Predpokladame li velmi optimistickou variantu zpozdeni v prumeru 10 min kazdeho z tech cca 6000 aut ktere pojedou za den silnici 292 je to rekneme, za 200 dni trvani te stavby (bude to opet stavet fitrma Syner?) take cca 200 000 promarnenych hodin ridicu aut, jedoucich pres Brod v obdobi te rekonstrukce. Hodnotime li jednu takovou promrhanou hodinu v stojici kolone castkou 100 Kc mame hned 20 milionu Kc. Coz jsou ale samozrejme jen drobne vuci dalsim nakladum te akce... Prijde mi nepochopitelne, ze kraj nepoveril nejakeho kompetentniho dopravniho experta predbeznymi odhady vsech dopadu tehle rekonstrukce - a pokud tak v kuloarech ucinil, povazuji za neomluvitelne, ze se neobtezoval s predpokladanymi dopady akce seznamit obcany Zelezneho Brodu ale i okolnich mest (Semily, Lomnice atd.) Stavba mostu je vzdy zavaznou akci, ovlivnujici rozvoj dopravy na danem smeru na desetiileti. Planovana oprava pak znamena konzervaci soucasneho reseni dopravy ve meste. Ktere takto ma zustat - z rozhodnuti kraje - v podstate nezmeneno i v budoucnu. Reseni vybudovane v dobe Protektoratu a potvrzovane nyni i pro budoucnost, tou planovanou opravou mostu z roku 1944, bez jakekoliv uvahy o moznych velkorysejsich alternativach v budoucnosti ... Rozhodnutim stavet a nasledne zbourat provizorni most pod stavidly, kde by v budoucnu mohl stat novy most odvadejici vetsinu nebo aspon cast dopravy z perspektivne stale vic ucpavajici se krizovatky na hlavnim brodskem namesti - se totiz zrejme pro Brod i definitivne uzavre moznost velkorysejsich krajskych investic do dopravy v okoli mesta v blizkych desetiletich.
Předmět: Mosty v Brodě
Jen aby z předešlého textu nevznikl chybný výklad - rekonstrukce mostu a přestavba Malého náměstí jsou dvě různé stavby, ale z důvodu objízdných tras je nelze realizovat společně. Protože při rekonstrukci mostu bude uzavřeno severní předpolí včetně vjezdu na nábřeží Obránců míru, budou automobily jezdit obousměrně Husovou ulicí a přes malé náměstí na křižovatku pod zvonicí. Proto v momentě, kdy se realizuje jedna stavba, nelze současně realizovat druhou. Pořadí realizace staveb však není vzájemně podmíněno.
Pokud se týká podnětů na změny jízdních řádů, mohu doporučit následující kontakty :
Ministerstvo dopravy (dotuje provoz rychlíků) - vaclav.macek@mdcr.cz
Koordinační centrum Českých drah Liberec - jirman@kcod.cd.cz
Koordinátor dopravy Libereckého kraje Korid LK - otto.poslisil@korid.cz
Na podněty mi vždy během měsíce odpověděli, žádné stížnosti jsem psát nemusel.
Most nebude realizovat společnost Syner a.s. (proč by měla?). Veřejnou zakázku získala společnost FIRESTA - Fišer, rekonstrukce, stavby, a.s. Prozatím mám tuto informaci ústně, takže nemohu dát žádný odkaz na informace na webu kraje či podobně. Jinak Firesta realizovala asi před 2 roky nový mostek přes Brodecký potok v horní části Masarykovi ulice, a staví nový most přes Kamenici v Návarově.
Dnešní diskusi s panem hejtmanem všem zájemcům doporučuji. Předpokládám, že hejtman bude konkrétně na dotazy ohledně mostu přes Jizeru připraven.
Předmět: Re: Mosty v Brodě
Dobry den, bude dobre kdyz nekdo na schuzce s hejtmanem tema "Most" vznese. Nejlepe i v sirsim kontextu tedy jak vidi "kraj" koncepci dopravy po dulezitych komunikacich vychodni casti kraje (vcetne silnic c. 10, 282 ale i planovane R35, plus dalnicni pripojky k ni ze Semil atd. to vse jsou pro budoucnost brodskeho mostu a namesti podstatne informace) v blizkych letech a desetiletich. Jasne, ze jde o stavbu organizovanou plne "krajem" kde nase Mesto je vicemene trpnym objektem, vstupujicim do planovani tehle investice jen proto, ze na jeho uzemi dotycna stavba lezi... :) I tak si ale obyvatele tohoto mesta, a budou to hlavne oni (krome tisicu znechucenych dalkovych ridicu jedoucich pres Brod , kteri zde ve spicce dost casto uvaznou na delsi dobu v dopravni zacpe) kteri budou stavbou postizeni - zaslouzi gramotne napsany, podrobny a konkretni popis predstavy prislusneho stavebniho uradu, jak bude ta rekostrukce probihat. (A tuto predstavu pak budeme porovnavat s realitou.)
Předmět: Mosty v Brodě
Předmět: Mosty v Brodě
1) Rekonstrukce mostu bude probíhat podle projektové dokumentace "Rekonstrukce mostu ev.č. 282-017, Železný Brod přes Jizeru", kterou zpracovala projektová kancelář CSW Projekt CZ s.r.o., Praha 6. Připomínky ze strany vedení města a příslušných úředníků byly až na dole uvedené výjimky akceptovány. I z dlouhodobého hlediska (v případě, že by se realizoval nějaký obchvat centra) zůstane tento most pro život města tím nejdůležitějším dopravním místem.
2) Během rekonstrukcí se kapacity objízdných tras nedají navrhovat jako "dostatečně kapacitní", protože pak by ke každé silnici musela existovat souběžná komunikace stejné kvality. To není ekonomicky ani technicky možné, o dopadech na přírodu ani nemluvě. Objízdná trasa je vždy provizorium, u kterého se dostatečná kapacita pouze odhaduje a řeší se přednostně bezpečnost dopravy. Jde například o omezení rychlosti, omezení provozu těžké dopravy, zvýšení počtu přechodů pro chodce nebo vymezení bezkonfliktní trasy pro pěší jinou trasou a pod. Toto není záležitost pouze Železného Brodu. Asi znáte situaci, kdy se do Jablonce jezdí přes Krásnou z důvodu omezení dopravy mezi Maršovicemi a Kokonínem. Dalšími příklady jsou probíhající rekonstrukce D1 nebo stavba tunelu Blanka a související uzavírka komunikací z Letné k Prašnému mostu.
3) Alternativní objízdné trasy byly zvažovány 2 - z Jiráskova nábřeží na Malé náměstí a z Poříčí na Jiráskovo nábřeží za sportovní halu. Požadavkem města bylo pokud možno vytvoření obou dočasných jednosměrných objížděk, ale to bylo zamítnuto, protože finančně by se náklady na objízdnou trasu přiblížily nákladům na nový most. Realizovat se bude objížďka podle druhé varianty, tedy z Poříčí.
4) Můj názor? Jsem řidič, ale preferuji hromadnou dopravu. Nevidím jediný důvod, aby si řidič, kterému objížďka nebude vyhovovat, našel jinou alternativu. Těch, kteří jinou možnost nemají, bude podle mého odhadu 5-10%. Ztráta času bude ale vyjádřitelná v minutách, ne v desítkách minut nebo v hodinách. Více mi vadí neochota Libereckého kraje vybudovat v prostoru z Jiráskova nábřeží na nábř. Obránců míru (u malého náměstí) provizorní pěší lávku. Přechod z Poříčí na Jiráskovo nábřeží je poměrně vzdálený běžné pěší dopravě v centru. Tím, že lidé budou pravděpodobně používat lávku u tenisu, budou postiženi prodejci v Masarykově ulici. Přitom právě "obchodní třída" v Masarykově ulici je podle mého místo, které je pro podnikání i život ve městě důležité.
Předmět: Re: Mosty v Brodě
Dobry den, kudy tedy dle Vas bude jezdit po dobu rekonstrukce mostu typicky Semilak do Jablonce? Pres Vrat, Podspalov ci Plavy? (V Navarove se most opravuje tez.) Kolik je planovana cena toho provizorniho mostu pod stavidly (vcetne upravy prijezdovych tras) a kolik by stala vkusna a trvale pouzitelna (pro pesi, cyklisty pripadne i jednosmerny provoz osobnich automobilu) alternativa? Neverim, ze i pri silnem poklesu intensity dopravy na silnici 282 zvladne mostik s krizovatkou u Penny byt nahradou krizovatky na namesti pod Cristalem. Tam bude dle meho nazoru nejkritictejsi misto cele rekonstrukce - a bez jeho reseni je sotva mozno poustet se do tak riskantniho podniku
Předmět: Mosty v Brodě
Když jedu do práce občas autem, jezdím přes Podspálov, protože je to příjemnější cesta než přes Pelechov. Zdržení je asi 5 minut. (Ale v zatáčkách pod Pelechovem už během října byly 2 nehody, takže ne vždy je tato cesta rychlejší). Alternativou je přes Kozákov do Turnova, k Rádelskému mlýnu a do Jablonece. Je to delší, ale rychlá cesta. Dojíždějící Semiláci ale většinou dojíždí do Liberce.
Cenu provizoria neznám. Liberecký kraj by měl ale v nejbližší době zveřejnit smlouvu, a tam by cena měla být.
Provizorní lávka - čekal bych něco mezi 3 až 5 mil. To podle toho, jestli by dala použít nějaká stará konstrukce, nebo by vše muselo být nové. Problémem je pochopitelně založení lávky, aby nevytvářela při povodních překážku.
Předmět: Re: Mosty v Brodě
Dobry den, je to pres Podspalov hezka projizdka i autem - ale znamena to napriklad pro zmineny rok stavby tak trochu odepsat tuto "rekreacni zonu" mesta. (Taky tech 5 min zpozdeni mi prijde optimisticky udaj vzhledem k omezenim rychlosti od Podspalova atd. Zatacky pod Cimbalem nejsou prehlednejsi nez ty pod Proseci :) Co se dopravniho smeru Semily - podKozakov - Turnov - Liberec tyce -kudy v soucasnosti planujete v Semilech spojnici na budouci R35? Turnovem nebo Brodem? Lavka (pokud mozno trvala a pekna) pod stavidly by mela proti lavce nad mostem vyhodu v tom, ze kdyz ji stoleta povoden strhne, neohrozi tim nijak ani hlavni most ani stavidla. Nemusela by tedy byt (ta lavka) tak robustni jako (by musela byt dle narizeni Povodi) lavka u Zvonice. Ta mela stat - orientacne - jakou castku?
Zverejnit by se mela rozhodne i expertiza prislusneho znalce, tvrdiciho ze hlavni most je v havarijnim stavu. Nevidim absolutne zadnou vyhodu v tom, probehne li rekonstrukce v roce 2015 misto v roce - rekneme - 2020. Zatez te stavby pro Brod by roku 2020 nebyla vetsi nez roku 2015. Naopak - do roku 2020 se muze leccos zmenit (definitivni rozhodnuti, kudy povedou budouci dulezite dopravni tepny R10 a R35) co muze pozadavky na optimalni rekonstrukci brodskeho dopravniho uzlu dost podstatne pozmenit. Muze se mezitim vyjasnit, kudy opravdu povede napr. ta Greenway - jejiz vedeni po levem (vlhkem a kluzkem po vetsi cast roku) brehu smerem ke Dvirkam ja povazuji za ciry nerozum, ba hazard s bezpecnosti uzivatelu te stezky, (planovat tenhle usek pro bruslare mi pak prijde uz uplne silene) - plus zda by nebylo vhodne mit i jednosmerne spojeni Porice a Zamosti auty atd.