Plus poznamka ze slovo zřídit neurcuje jeste presne zpusob vyberu clenu prislusne komise
Vše o Železném Brodě
Výsledky komunálních voleb 2014
Předmět: Re: Výsledky komunálních voleb 2014
Předmět: Výsledky komunálních voleb 2014
Předmět: Výsledky komunálních voleb 2014
Je nepochybné, že rada města může zřídit jako své iniciativní a poradní orgány komise (§122,zák.128/2000Sb. ve znění posledních novel), osadní nebo místní výbory (§120, zák.128/2000Sb. ve znění posledních novel), či různé (pracovní) výbory (§117, §118, §119,zák.128/2000Sb. ve znění posledních novel).
Je taktéž pravda, že z posledně jmenovaných výborů jsou dva ze zákona povinné, a to: finanční a kontrolní výbor. Dále je nezpochybnitelné, že tyto dva výbory (finanční a kontrolní) byly odsouhlaseny na ustavujícím zasedání ze dne 05.11.2014 a to co se týče počtu jejich členů (každý bude mít tři, včetně předsedy) a následně 19.11.2014 pak rada města rozhodla
i o zřízení komisí. Zřizované komise:
1. KOMISE PRO VZHLED MĚSTA
2. SPORTOVNÍ KOMISE
3. KOMISE KULTURNĚ-SPOLEČENSKÁ
4. HOSPODÁŘSKÁ KOMISE
Předsedou komise bude vždy člen zastupitelstva města.
Domnívám se však, že ještě před tím, než budou jednotlivé komise obsazovány jak členy
tak i předsedy, měla by být zveřejněna alespoň stručná ale jasná a přehledná pravidla pro výběr tohoto obsazení, ale i pro činnost a pravomoce jednotlivých komisí. Každé sdružení více lidí, by mělo mít nějaké stanovy či organizační řád pro svou činnost. Tím spíše, má-li jejich rozhodování dopad na tzv. třetí strany (v našem případě občany našeho města). Při neexistenci takovýchto pravidel není možná ani kontrola a navíc je jejich činnost krajně nepřehledná, což může zakládat důvody k různým spekulacím.
Pozn.
Připomínka, že 1. komise by se případně mohla nazývat:
"Komise pro stavební rozvoj a vzhled města" mi nepřipadá tř. od věci.
Rozhodně by stála za debatu. (DF. 19.11.2014, kapitola „GRATULACE“)
Hezký večer všem, Ernesto Malafarina st.
Předmět: Výsledky komunálních voleb 2014
Dobrý den, pan Malafarina vyjmenoval správně pravomoci a zákonné možnosti rady města. Nedomnívám se však, že je třeba ve věci komisí rady zastupitelů města Železný Brod vypracovávat jasná a přehledná pravidla pro výběr jejich obsazení, ani pro jejich činnosti a pravomoci. Komise, podle mého názoru, nejsou žádným sdružením více lidí, kteří by měli mít nějaké stanovy či organizační řád pro svou činnost. Ony podléhají striktním pravidlům, které nelze obcházet o spekulacích nemluvě. Komise nejsou orgánem obce, ale orgánem rady obce. Je zcela na uvážení rady jaké komise a na jak dlouho si je zřídí. Zákon o obcích dává radě obce právo zřizovat a rušit podle potřeby komise např. školské, investiční, bytové, životního prostředí, podnikatelské nebo majetkové, přestupkové apod.
Komise rady
Rada zřizuje na základě ustanovení § 122 odst. 1 ZOZ, § 80 odst. 1 ZKZ a § 79 odst. 1 ZPZ své iniciativní a poradní orgány, kterými jsou komise. Komise může být však též výkonným orgánem, a to tehdy, byl-li jí na základě § 103 odst. 4 písm. c) ZOZ svěřen výkon přenesené působnosti. V takovém případě má komise ve smyslu ustanovení § 5 odst. 3 ZOZ rovněž postavení orgánu obce a nikoli pouze orgánu rady obce. Kdo se může stát členem komise, zákon nijak nevymezuje. Volba kandidátů na členy komise se proto bude řídit zejména místními zvyklostmi a možnostmi dané obce. Pouze na předsedu komise, které byl svěřen výkon přenesené působnosti (například zabezpečení úkolů při ochraně před povodněmi na základě § 78 odst. 1 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách), jsou kladeny speciální požadavky, neboť musí prokázat zvláštní odbornou způsobilost v oblasti komisi svěřené přenesené působnosti, nestanoví-li zákon jinak (viz § 122 odst. 3 ZOZ). Komise ze své činnosti odpovídají radě obce, přičemž ve věcech přenesené působnosti na svěřeném úseku odpovídají starostovi. Svá stanoviska a náměty předkládají radě obce. Usnáší se většinou hlasů svých členů.
Více k výborům a komisím odkazujeme na příručku Ministerstva vnitra: Výbory a komise jako orgány obce
Dobrý den všem a bez ledovky. Zdeněk Hromas
Předmět: Re: Výsledky komunálních voleb 2014
Dobry den, urcite zavisi i na velikosti obce (problemy rizeni Prahy jsou jine nez u Zelezneho Brodu) jaky organ - Komise ci Vybor bude pro danou oblast rozvoje a rizeni Mesta efektivnejsi volbou. Ja chtel zduraznit to, ze "spicka moci" tedy Rada se na zaklade vysledku voleb a nasledneho povolebniho vyjednavani muze zmenit podstatne dramaticteji, nez "zakladna moci" tedy Zastupitelstvo. Zrizuje li Rada Komise a Zastupitelstvo Vybory - je pak zrejme, zda kontinuiitu, min ovlivnenou otresy zpusobenymi vysledky povolebnich vyjednavani pri rizeni obce predstavuji spis Vybory, nez Komise. Vybory tim, ze jejich tvorba a schvalovani verneji reflektuje skutecny vysledek voleb - tedy slozeni zastupitelstva - predstavuji tedy z meho pohledu demokratictejsi (netvrdim, ze efektivnejsi) prvek samospravy obce, nez Komise
Předmět: Výsledky komunálních voleb 2014
Předmět: Výsledky komunálních voleb 2014
Předmět: Výsledky komunálních voleb 2014
Přidám jedno upřesnění. Nechci, aby zde byl vzbuzován dojem, že osobně mám něco proti komisím, výborům či jiným sdružením lidí, kteří mohou mluvit do veřejné správy. OPAK JE PRAVDOU!!!
S p. Hromasem i pí. Alenou Kortanovou principielně ve většině jejich uveřejněných myšlenek naprosto souhlasím. Jsem velký zastánce veřejné debaty a společné řešení našich věcí, nebo lépe věcí, které se dotýkají větší části občanů. Ale právě proto je nanejvýše důležité, aby tyto činnosti byly řízeny nějakými pravidly, která budou „čitelná“ i „běžnému občanovi“. Nemusí se jednat o žádné složitosti, či náročné předpisy. Vždyť postupně se začínají objevovat i různé popisy činností a způsobu zřizování takovýchto uskupení.
Kdokoliv cítí potřebu takovýchto „iniciačních či poradních orgánů“, tak má tuto potřebu podloženou jakousi představou o jejich činnosti a výstupech z této. Nevidím tedy důvod, proč by tyto představy nemohly mít písemnou formu. Zvláště, když určitá fakta jsou postupně zveřejňována.
Pouze takto mohou být součástí širší veřejné debaty a tím i mohou doznat určitých „vylepšení“. A o to nám všem přece jde.
Tak tedy např.:
1. Název takovéhoto uskupení. (Výbory a komise již byly pojmenovány.)
2. Počet členů uskupení a jejich vedení. (U zatím zřízených výborů tři, u komisí devět. Předsedou je vždy člen zastupitelstva)
3. Způsob výběru a volby předsedy.
4. Způsob výběru a nominace členů.
5. Odvolávání předsedů či členů a volba nových.
6. Náplň práce, kompetence. (např. četnost a předměty jednání, váha příp. doporučení ke schválení, atp.)
7. Způsoby výstupů jejich činnosti. (Předávání, zveřejňování a archivování zápisů ze schůzí
či jejich usnesení.)
8. Event. další dle potřeb či návrhů.
Pro doplnění bych požádal p. Hromase o vysvětlení jeho slov:
„Komise, podle mého názoru,nejsou žádným sdružením více lidí, kteří by měli mít nějaké stanovy či organizační řád pro svou činnost. Ony podléhají striktním pravidlům, které nelze obcházet o spekulacích nemluvě.“
(DF. Datum: 03.12.2014 11:15 Předmět: Výsledky komunálních voleb 2014).
Zvláště proč se domnívá, že nepotřebují nějaké stanovy či organizační řád a hlavně
o upřesnění, jaká striktní pravidla má na mysli.
Hezký den všem, Ernesto Malafarina st.
Předmět: Výsledky komunálních voleb 2014
Dobrý den, máte pravdu, vyjádřil jsem se poněkud nešikovně. Vycházím však z toho, že komise nejsou orgány obce a mají pouze funkci iniciační a poradní, celkem jasně popsanou např. v Metodickém doporučení činnosti územních a samosprávných celků vydaném MV ČR - Odbor dozoru a kontroly veřejné správy. http://www.bezkorupce.cz/wp-content/uploads/2011/10/priloha-10-MV-vybory-a-komise-jako-organy-obce.pdf
Z ní jasně vyplývá, že stanovy ani organizační řád pro komise, nic nezmění na jejich postavení či pravomocech. Samozřejmě bude záležet na složení komisí do jaké míry její členové naleznou odvahu k diskusi, projeví v ní soudnost a touhu po relevantních informacích. Určitě též na předsedech komisí (zástupci rady města) bude záležet míra transparentnosti a otevřenosti směrem k občanské společnosti. V komisích se hlasuje, pořizují se zápisy z jednání, měl by to být i jakýsi mini obrázek názorů zástupců veřejnosti a výsledků práce předsedů komisí. Bude záležet jen a jen na radě města a koalici, zda-li vše bude zveřejňovat, stejně jako zda-li zachová, paní Kortánovou vzpomenuté Osadní výbory.Hezký den.
Předmět: Re: Výsledky komunálních voleb 2014
Dobry den, ja vidim znacny rozdil mezi "Vyborem" a "Komisi" z hlediska toho, kdo je zrizuje a schvaluje jejich sestaveni. Projekty/plany ovlivnujici zivot mesta na mnoho desetileti by dle meho nazoru nemely byt prilis meneny/prepracovavany s kazdou zmenou vysledku voleb a naslednou, casto radikalni, promenou slozeni Rady. Ve slozeni Zastupitelstva byva prece jen vetsi kontinuita - a proto by, dle meho nazoru, takoveto zasadni veci s dlouhodobym vyznamem pro rozvoj mesta mela obcanska spolecnost zkouset ovlivnovat spis pres Vybory nez Komise. Ktery obcansky Vybor/Komise se zabyva napr. takovou zasadni veci, jakou bude oprava mostu a obecne dopravni situace mesta v dalsich desetiletich? Jake poradni slovo (pro Radu ci Zastupitelstvo) v tomto konkretnim projektu prislusny Vybor/Komise mel/a resp. bude mit? Pripomenme predvolebni slova jednoho z nove zvolenych clenu mestske Rady. Stav, na ktery je tam poukazovano se ale s novou radnici zatim moc nezmenil. Ja si treba myslim, ze mestsky architekt by se pravidelne - na techto strankach - (nejenom tedy na akcich typu Pecha Kucha ci v prijimaci kancelari Radnice ve vyhrazenem case jednou za mesic;; takoveto veci prece vyzaduji seriozni, dlouhodobou, operativni a systematicky archivovanou diskusi, verejne pred ostatnimi obcany) mel se svymi plany a rozhodnutimi sverovat obcanum mesta. Zodpovidat se z akci, ktere pod jeho dozorem probehly a nevyhybat se odpovedim (zde na internetu!) na dotazy a namitky. Konci stavba Terminalu - akce, kde jakakoliv podstatnejsi namitky/namety k te stavbe byly jiz pred vice nez 2 lety smeteny ze stiolu slovy "Vse je davno rozhodnuto, odsouhlaseno a pripraveno kompetentnimi odborniky." Stejne, koukam, se vyviji akce Most, Maly rynek, Greenway atd.